Clarins Eclat du Jour / Daily Energizer lijn


De Eclat du Jour of Daily Energizer lijn van Clarins is voor de 'jonge', probleemloze huid en zorgt voor een stralende en energieke huid. Het is geen lijn speciaal bedoeld voor tieners of jongeren, maar eerder voor vrouwen die voor het eerst aan 'luxe' skincare willen beginnen en rond de twintig jaar zijn. Ook is het niet bedoeld voor het bestrijden van acne of andere (ernstige) huidproblemen.

In Europa bestaat de Eclat du Jour lijn in totaal uit vier producten: 
- De cleanser: Daily Energizer Cleansing Gel (€ 13,75)
- De toner: Daily Energizer Wake-Up Booster (€ 20,25)
- De dagcrème voor de gecombineerde tot vette huid: Daily Energizer Cream-Gel (€ 25,25)
- De dagcrème voor de droge tot normale huid: Daily Energizer Cream (€ 25,25)

Daily Energizer Cleansing Gel
De Daily Energizer Cleansing Gel moet make-up en onzuiverheden verwijderen, en bevat Moringa extract die de effecten van vervuiling neutraliseert. Moringa extract schijnt ook het harde (kraan)water wat we in Nederland hebben te neutraliseren. De cleanser bestaat voornamelijk uit reinigers, waaronder het controversiële sodium laureth sulfate, en glycerine, een hydraterende emollient/verzachtend ingrediënt. In het 2/3e gedeelte van de ingrediënten zitten plantenextracten als Saponaria en Moringa extract (beide bloemen). Ook bevat de cleanser (in het 2/3e gedeelte) salicylzuur, maar waarschijnlijk te weinig om echt effect te hebben op (diepe) onzuiverheden. 

Daily Energizer Wake-Up Booster
De toner heeft als doel te verfrissen en bevat aalbes om te verzachten en groene koffie en witte thee om te verfrissen. De ingrediënten van de toner bestaan grotendeels uit water, alcohol en verzachtende en oplossende ingrediënten voor de samenstelling van de toner. In het 2/3e en 3/3e gedeelte van de lijst zitten de meesten plantenextracten. Aalbes moet verzachten en de vocht in de huid aan laten blijven, koffie extract verzacht de huid, ginseng extract is een anti-oxidant die helpt tegen vrije radicalen, cacao extract heeft vochtinbrengede en verzachtende eigenschappen en de groene thee is anti-bacterieel en werkt ook als een anti-oxidant. Deze plantenextracten zijn dus allemaal goed voor de huid, maar omdat ze pas in het 2/3e en 3/3e deel van de ingrediëntenlijst zitten betwijfel ik of ze voor lange termijn effecten zullen zorgen.

Daily Energizer Cream-Gel
Volgens Clarins moet de Cream-Gel voor hydratatie en een stralende huid zorgen, door middel van de anti-oxidanten saffraan en vitamine C. De crème bestaat grotendeels uit glycerine wat er in de juiste hoeveelheid voor zorgt dat de huid water opneemt en gehydrateerd wordt, en verdikkers. Het zevende ingrediënt van de crème (van de 35) is een stabiele vorm van vitamine C. Dit betekend dat het wellicht niet zo erg is dat de crème in een potje wordt verkocht. In het 2/3e gedeelte van de lijst zit vitamine E, kurkuma extract, ginkgo extract, vijgcactus extract, alchemilla en rozenwortel. Deze plantenextracten werken grotendeels als anti-oxidanten, waarbij kurkuma het meest krachtig is en door zijn anti-bacteriële werking met acne kan helpen maar ook voor andere huidcondities als hyperpigmentatie en eczeem werkzaam is. Er zit echter te weinig van deze anti-oxidanten in de crème om (veel) verschil te kunnen maken. Ik denk dat van deze lijst alleen vitamine C en E het meeste invloed op de huid zullen hebben. Hoewel de lijst dus veel anti-oxidanten bevat, zitten er ook wat irriterende ingrediënten in de crème zoals het conserveermiddel Phenoxyethanol, de reiniger Sodium Lauryl Sulfate en verschillende ingrediënten toegevoegd vanwege de geur die kunnen irriteren. Deze staan echter laag op de lijst, dus zullen niet veel kwaad doen tenzij je er echt gevoelig voor bent. 

Daily Energizer Cream
De Cream bevat in vergelijking met de Cream-Gel dezelfde anti-oxidanten en plantenextracten (in vrijwel dezelfde verhouding), en ook dezelfde irriterende ingredienten. Het heeft echter enkele toevoegingen, namelijk grotere hoeveelheden verdikkers, en siliconen. In de Cream-Gel zijn helemaal geen siliconen te vinden, terwijl in de Cream deze in het 1/3e gedeelte van de lijst staan. Het gaat om de silicoon Dimethicone, wat een verzorgende silicoon is. Verder zie ik weinig verschillen tussen de twee crèmes. 

Mijn persoonlijke ervaring en mening
Als je puur naar de ingredienten van deze lijn zou kijken, zou het er niet per se goed uit zien. De cleanser bevat sodium laureth sulfate en de toner bevat als tweede ingredient alcohol. De twee crèmes bevatten wel goede ingredienten, zoals Vitamine C en E en verschillende anti-oxidanten afkomstig van planten, maar ook sodium lauryl sulfate en irriterende parfum. Toch ben ik persoonlijk een fan van deze lijn, omdat deze producten mijn huid enorm rustig hebben gemaakt. Toen ik voor het eerst te maken kreeg met (lichte) acne, werd mij in de parfumerie verschillende huidverzorgingslijnen geadviseerd en deze probeerde ik dan ook allemaal stuk voor stuk. Toen ik las over deze lijn, besloot ik hem uit te proberen en na een paar weken gebruik kalmeerde mijn huid en heb ik deze lijn bijna twee jaar gebruikt.

De cleanser reinigt goed, maar niet geweldig. Als je veel gezichtsmake-up zoals concealer en foundation draagt zal hij waarschijnlijk niet goed genoeg reinigen, en kun je beter twee keer reinigen door eerst je foundation te verwijderen met een make-up remover (bijvoorbeeld in de vorm van een micellaire lotion) en vervolgens je huid te reinigen met deze cleanser. Als je geen of weinig gezichtsmake-up draagt, bijvoorbeeld alleen concealer, dan zou deze cleanser wel voor je kunnen werken. De cleanser is verder fijn in gebruik; hij reinigt de huid en schuimt een klein beetje. Hij geeft absoluut geen droog of trekkerig gevoel maar laat de huid wel schoon en fris achter. Het is dus een milde cleanser, waar je geen wonderen van moet verwachten.

De toner is speciaal bedoelt om mee wakker te worden, en moet de huid verfrissen en hydrateren. Het is dus geen toner met speciale kwaliteiten, zo is hij er niet op gericht om de huid te exfolieren. Ik vind de toner inderdaad verfrissen, maar niet op een agressieve manier (zoals toners met veel alcohol en toverhazelaar vaak doen). De toner lijkt de huid ook enigszins te hydrateren, maar niet heel veel. Ik vind toners persoonlijk een fijne tussenstap, en vaak helpen ze ook tegen onzuiverheden doordat ze de laatste restjes cleanser en eventuele bacteriën kunnen verwijderen. 

De (gel-)crème is overduidelijk het sterproduct van de lijn. Hoewel ook de crème geen bijzondere beloftes doet, net als de overige producten van de lijn, is het een ontzettend fijne crème in gebruik. Ik heb zelf alleen ervaring met de gel-cream voor de gecombineerde tot vette huid, en niet met de normale crème. De Gel-Cream is een hele lichte crème met een iets zwaardere structuur dan een gel. De crème voelt licht en verfrissend aan op de huid, en is bij mij binnen ongeveer twee minuten totaal opgenomen door de huid. Hij laat de huid zacht en gehydrateerd achter. Als ik teveel van de crème gebruik merk ik wel dat niet alles wordt opgenomen door mijn huid, en blijft er een laagje op de huid liggen. Dit heeft echter geen ernstige gevolgen, zelfs als ik hierna mijn foundation aanbracht was er niets aan de hand. 
Toen ik deze lijn gebruikte had ik een gecombineerde tot vette huid, en was het een perfect product voor mijn huid; hij was niet te zwaar en verstopte mijn huid niet, maar was wel hydraterend genoeg om mijn huid te voeden en verzachten. Hoewel het product wordt gezien als een dagcrème, gebruikte ik hem zowel 's ochtends als 's avonds. 

Ik zou deze lijn iedereen aanraden die graag luxe skincare of een gehele skincare lijn van het zelfde merk gebruikt, maar geen ernstige huidproblemen heeft. Ik had toen ik deze lijn net ging gebruiken wel last van (lichte) acne, maar deze acne werd veroorzaakt door het gebruik van verkeerde cosmetica en huidverzorging. Als jouw (milde tot ernstige) acne bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door hormonen, is dit niet de lijn voor jouw omdat het daar niet voor is bedoeld. Als je echter af en toe onzuiverheden hebt en behoefte hebt aan een iets meer stralende huid en meer regelmaat in je huidverzorging zou ik wel naar deze lijn kijken. Het is een redelijk simpele lijn, die juist daarom rust kan brengen voor je huid. 
Ik denk niet dat deze lijn alleen door vrouwen in de twintig kan worden gebruikt, maar wel dat wanneer je misschien wat ouder bent andere huidverzorgingsbehoeften hebt (zoals anti-aging of brightening) waar deze lijn niet helemaal aan voldoet. Ook raad ik deze lijn aan, aan vrouwen die niet dagelijks foundation dragen omdat de cleanser niet even effectief is in het grondig reinigen van de huid (wat soms wel nodig is als je veel make-up draagt). Als je echter dagelijks foundation draagt maar toch benieuwd bent naar deze lijn, zou ik of twee keer reinigen, of de cleanser vervangen met een sterkere cleanser. Als je één product uit deze lijn wilt gebruiken, zou ik voor de crème gaan, waarvan ik uit alle producten heb gemerkt dat die de huid het meest laat stralen. 

Ingrediënten van de Daily Energizer Cleansing Gel
Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Glycerin, Decyl Glucose, Cocamidopropyl Betaine, Acrylates Copolymer, Butylene Glycol, Tromethamine, C12-13 Pareth-3, Peg-40 Hydrogenated Castor Oil, Parfum, Phenoxyisopropanol, Salicylic Acid, Tetrasodium Edta, Saponaria Officinalis Root Extract, Moringa Pterygosperma Seed Extract, Phenoxyethanol, Disodium Phosphate, Citric Acid, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Butylphenyl Methylpropional, Linalool, Limonene

Ingrediënten van de Daily Energizer Wake-Up Booster
Aqua (Water), Alcohol, Pentylene Glycol, Glycerin, Propylene Glycol, Ribes Rubrum (Currant) Fruit Extract, Trehalose, Butylene Glycol, Ppg-26-Buteth-26, Parfum (Fragrance), Peg-40 Hydrogenated Castor Oil, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Ibenzophenone-4, Tromethamine, Coffea Robusta (Congo Coffeetree) Seed Extract, Panax Ginseng Root Extract, Theobroma Cacao (Cocoa) Extract, Camellia Sinensis Leaf Extract, Potassium Sorbate, Phenoxyethanol, Edta, Butylphenyl Mehtylpropional, Linalool, Limonene, Hexy Cinnamal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Hydroxycitronellal, Alpha-Isomethyl Ionone, Ci 15985 (Yellow 6), Ci 14700 (Red 4)

Ingrediënten van de Daily Energizer Cream-Gel
Aqua, Glycerin, Cetearyl Isononanoate, Caprylic/Capric Triglyceride, Hydroxyethyl Acrylate/Sodium Acryloyldimethyl Taurate Copolymer, Trehalose, Ascorbyl Glucoside, Propylene Glycol Acrylates, Parfum, Ethylhexylglycerin, Tocopheryl Acetate, Butylene Glycol, Curcuma Longa Root Extract, Ginkgo Biloba Leaf Extract, Hydrolyzed Opuntia Ficus Indica Flower Extract, Phenoxyethanol, Thermus Thermophilus Ferment, Methylisothiazolinone, Xylitol, Alchemilla Vulgaris Extract, Lapsana Communis Flower Extract, Potassium Sorbate, Rhodiola Rosea Root Extract, Sodium Lauryl Sulfate, Butylphenyl Methylpropional, Linalool, Limonene, Hexyl Cinnamal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Hydroxycitronellal, Alpha-Isomethyl Ionone, Citronellol, Ci 15985/Yellow 6

Ingrediënten van de Daily Energizer Cream
Aqua, Caprylic/Capric Triglyceride, Glycerin, Silica, Cetearyl Alcohol, Dipentaerythrityl Tetrahydroxystearate/Tetraisostearate, Pentylene Glycol, Glyceryl Stearate, Peg-100 Stearate, Stearyl Alcohol, Trehalose, Cetearyl Glucoside, Ascorbyl Glucoside, Dimethicone, Propylene Glycol, Polyacrylamide, Parfum, Ethylhexylglycerin, C13-14 Isoparaffin, Tocopheryl Acetate, Tromethamine, Butylene Glycol, Curcuma Longa Root Extract, Disodium Edta, Dimethiconol, Laureth-7, Ginkgo Biloba Leaf Extract, Hydrolyzed Opuntia Ficus-Indica Flower Extract, Glyceryl Acrylate/Acrylic Acid Copolymer, Phenoxyethanol, Methylisothiazolinone, Thermus Thermophilus Ferment, Xylitol, Alchemilla Vulgaris Extract, Lapsana Communis Flower Leaf Extract, Camellia Sinensis Leaf Extract, Potassium Sorbate, Rhodiola Rosea Root Extract, Sodium Lauryl Sulfate, Butylphenyl Methyl Propanol, Linalool, Limonene, Hexyl Cinnamal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Hydroxycitronellal, Alpha Isomethyl Ionone, Citronellol, Ci 15985/Yellow 6

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen