Estée Lauder DayWear BB Anti-Oxidant Beauty Benefit Crème SPF 35


Vrijwel elk skincare merk heeft sinds 2012 een beauty balm cream (BB cream) in haar assortiment. Een BB cream is een hybride  product met de verzorgende en beschermende kwaliteiten van skincare en de camouflerende kwaliteiten van make-up (foundation). De BB cream was oorspronkelijk succesvol in Oost-Aziatische landen, waar veel vrouwen een blank schoonheidsideaal hebben en de BB cream daarvoor ideaal is vanwege een hoge SPF. Daarnaast bevatten Oost-Aziatische BB creams vaak brightening ingrediënten om de huid te egaliseren en een lichte, koele kleur om de huid mee te camoufleren en dekken.

Estée Lauder profileert dit product als een BB cream, maar noemt het expliciet geen beauty balm maar een  Anti-Oxidant Beauty Benefit Crème. Het product behoort tot de DayWear lijn, die zich richt op het verzorgen van de huid via anti-oxidanten en het beschermen van de huid via SPF. Deze BB cream belooft een egaliserende 'look', bescherming door middel van een complex dat bestaat uit anti-oxidanten en SPF, en hydratatie. Daarmee lijkt dit product qua skincare niet veel te verschillen van de andere producten uit de DayWear lijn en is het een dagcrème met verzorgende anti-oxidanten, een vrij hoge SPF en als bijkomend voordeel dekking. 

Anti-Oxidanten en overige ingrediënten
De basis van deze BB cream bestaat uit emollienten die de huid verzorgen en verzachten en 'oplosmiddelen' die ervoor zorgen dat andere stoffen in de crème kunnen oplossen. Ook zit er dimethicone in, een verzorgende silicoon. Sommige mensen ervaren siliconen als comedogeen (verstoppend), maar dimethicone staat bekend als een "goede", verzorgende silicoon. Dit zijn allemaal gebruikelijke ingrediënten in crèmes.
De BB cream bevat ook anti-oxidanten. Vooral het aantal anti-oxidanten is bijzonder, dat zijn er namelijk best veel in vergelijking met andere BB creams en dagcrèmes. Er zit onder andere resveratrol (een Japanse plant), vitis vinifera (druiven extract), lecithin (dat onder andere wordt gevonden in eigeel), ergothioneine (afkomstig van verschillende plantestoel) en vitamine C in. Deze anti-oxidanten beschermen de huid tegen vrije radicalen en werken tegen ontvlamming en irritatie, ze kalmeren de huid. Vitamine C kan helpen bij het vormen en verstevigen van collageen en werkt soms tegen hyperpigmentatie. Op de ingrediëntenlijst staat vitamine C echter vrij laag, dus ik heb geen vertrouwen in effecten voor de huid op lange termijn.
Daarnaast bevat de crème verschillende planten extracten, en pigment zodat de BB cream ook daadwerkelijk dekkend is op de huid. 

SPF
De BB cream bevat de chemische zonnefilters Octionxate, Octisalate en Oxybenzone en de minerale zonnefilter Titanium Dioxide. Octionxate (ook Octyl methoxycinnamate) beschermt tegen UVB en beperkt tegen UVA straling. Octisalate (ook Octyl Salicylate) beschermt alleen tegen UVB straling. Oxybenzone beschermt tegen UVB en aanzienlijk tegen UVA straling. Titanium Dioxide is de ondersteunende zonnefilter in deze BB cream en beschermt tegen UVB en aanzienlijk tegen UVA straling. 

UVB straling zorgt voor een verbrandde huid, en UVA straling zorgt voor (vroegtijdige) veroudering zoals rimpels en pigmentatie. Het is dus belangrijk dat een SPF product je tegen zowel UVB als UVA straling beschermt, en deze BB cream lijkt dat voldoende te doen. Ik reken zelf echter nooit op een BB cream of foundation voor mijn bescherming tegen de zon, en gebruik altijd een apart SPF product (van SPF 50 PA  +++). Hoewel deze BB cream goed beschermt, gebruik je waarschijnlijk te weinig om de volle SPF 35 van het product te krijgen en zou ik deze BB cream misschien in de winter alleen durven te dragen, in de zomer zou ik er zeker een apart product naast gebruiken.

Oxybenzone
De filter Oxybenzone is een controversiële zonnefilter omdat het een chemisch ingrediënt is dat kan worden opgenomen door het lichaam, en daarnaast ook hormoon-verstorend kan zijn. Dit schijnt echter alleen kwalijk te zijn als het in enorm hoge hoeveelheden wordt gebruikt. Ook is het een ingrediënt wat door sommige mensen als irriterend wordt ervaren en waarbij sommige mensen allergische reacties ervaren. Het team achter Beautypedia heeft er een artikel over geschreven en concludeert dat Oxybenzone veilig is. Onderzoeksarts Jetske Ultee heeft er ook een artikel over geschreven en zij is tegen. het gebruik van dit ingrediënt Als je je zorgen maakt over de effecten van chemische ingrediënten, of zeer gevoelig bent voor bepaalde ingrediënten is het misschien verstandig om meer te lezen over dit ingrediënt. Ik heb er zelf geen problemen mee. 

Mijn mening
Voor mij persoonlijk is dit de beste BB cream die ik tot nu toe heb geprobeerd. Ik heb deze BB cream voornamelijk vanwege de kleur, de consistentie en de hoge SPF gekozen. De BB cream heeft op het eerste gezicht een vrij dikke textuur, maar als je hem aanbrengt en over je gezicht verdeelt smeert hij heel makkelijk uit. Hij trekt op mijn huid vrijwel meteen in, en droogt niet helemaal mat maar ook zeker niet glanzend op. Hij heeft naar mijn mening een natuurlijke finish. De geur vind ik persoonlijk heerlijk, en kan ik het best omschrijven als een soort komkommer parfum, een geur die heel typisch is voor Estée Lauder's producten en DayWear lijn. De dekking is licht tot medium, hij dekt niet heel goed en zeker niet zoals een medium coverage foundation zou dekken maar als je veel product gebruikt kun je veel oneffenheden bedekken. Met een laagje (minerale) poeder eroverheen vind ik hem perfect voor in de zomer; hij is niet te zwaar maar bedekt mijn onzuiverheden genoeg.

Ik vind het product fijn in gebruik. Ik heb hem afgelopen zomer gebruikt in Zuid-Amerika, waar het elke dag rond de 30 à 35 graden was. Ik gebruik hem met mijn vingers, en kan hem zo verdelen over mijn gezicht waar ik het nodig heb. De BB cream blijft niet heel lang (perfect) zitten, ik denk zo'n 4 à 5 uur en daarna begint het af te nemen. Ik heb geen break out gehad van deze BB cream, en naar mijn mening irriteert of ontvlamt hij mijn huid ook niet. Dit zou te maken kunnen hebben met de anti-oxidanten in de crème, of misschien juist aan het gebrek aan (veel) irriterende ingrediënten. Omdat ik altijd een apart product met SPF 50 draag weet ik niet zeker hoe goed de SPF werkt, maar afgaand op de ingrediënten lijkt het voldoende.

De BB cream is er in twee kleuren, 01 Light en 02 Medium. Ik heb de BB cream in 02 Medium en ik heb een donkere huidskleur waarbij hij perfect past. Omdat de dekking niet heel zwaar is, denk ik dat veel getinte tot donkere vrouwen hem kunnen dragen. De kleur heeft een warme maar neutrale ondertoon, en ondanks ik een hele sterke gele ondertoon heb matcht de BB cream wel. Ik draag normaliter MAC NC 42 in de winter en MAC NC 44 in de zomer, dus ik denk dat de kleur in de MAC NC 40 - NC 45 range valt. De kleur 01 heb ik zelf niet, maar dit schijnt een vrij donkere kleur te zijn voor de classificatie 'light'. Probeer hem dus in de winkel uit, of check online swatches voor een goede indicatie.

Meer informatie? 

Ingrediënten
Active Ingredients: Octinoxate 7.5%; Octisalate 4.0%; Oxybenzone 2.50%; Titanium Dioxide 1.1%; Inactive Ingredients: Water, Dimethicone, Butylene Glycol, Pentylene Glycol, Phenyl Trimethicone, Glyceryl Stearate, Behenyl Alcohol, Trioctyldodecyl Citrate, Polymethylsilsesquioxane, Octyldodecyl Stearoyl Stearate, PEG-40 Stearate, Polyglyceryl-10 Pentastearate, Gentiana Lutea (Gentian) Root Extract, Polygonum Cuspidatum Root Extract, Thermus Thermophillus Ferment, Hordeum Vulgare (Barley) Extract, Fumaria Officinalis Flower/Leaf/Stem Extract, Citrus Medica Limonum (Lemon) Fruit Extract, Hydrolyzed Rice Bran Extract, Laminaria Saccharina Extract, Hydrolyzed Rice Extract, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract, Artemia Extract, Vitis Vinifera (Grape) Seed Extract, Triticum Vulgare (Wheat) Germ Extract, Cholesterol, Caffeine, Propylene Glycol Stearate, Octyldodecyl Neopentanoate, Polyglyceryl-6 Polyricinoleate, Tocopheryl Acetate, Sucrose, Glycerin, Sodium Stearoyl Lactylate, Linoleic Acid, Lecithin, Squalane, Sodium PCA, Urea, Isopropyl Titanium Triisostearate, Ergothioneine, Sodium Dehydroacetate, Tetrahexyldecyl Ascorbate, Polysorbate-20, Sorbitan Laurate, Sodium Hyaluronate, Citric Acid, Propylene Glycol Laurate, Glycyrrhetinic Acid, Trehalose, Polyquaternium-51, Hydrogenated Lecithin, Fumaric Acid, Alumina, Palmitoyl Hydroxypropyltrimonium Amylopectin/Glycerin Crosspolymer, Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer, Cyclodextrin, Nordihydroguaiaretic Acid, Ascorbyl Tocopheryl Maleate, Xanthan Gum, Stearic Acid, Silica, Fragrance, Ethylbisaminomethylguaiacol, Manganese Chloride, Pentaerythrityl Tetra-Di-T-Butyl Hydroxyhydrocinnamate, Disodium EDTA, Phenoxyethanol, Chlorphenesin. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen