Hoe om te gaan met SPF (2)

Laatst schreef ik dat omdat ingrediënten en filters in SPF oxideren en vergaan, je ze elke twee uur opnieuw zou moeten aanbrengen. Ik kwam echter deze infographic tegen op de (leuke!) blog Labmuffin waar het tegenovergestelde wordt gezegd en dit uitgebreid wordt uitgelegd op een infographic (oorspronkelijk van deze site). Hier wordt de werking van zonnebrandcrème anders uitgelegd, en gesteld dat als je genoeg SPF gebruikt je de maximale tijd van je SPF eruit zou moeten kunnen halen. Ik zal later nog op dit onderwerp terugkomen en het (hopelijk) verduidelijken. Voor nu, de infographic: 



Nog steeds ben ik van mening dat op normale werkdagen, het belangrijk is om 's ochtends voordat je weggaat SPF aan te brengen, en 's middags/'s avonds voordat je naar huis gaat weer een laag SPF aan te brengen. Dit lijkt misschien ontzettend intensief en overbodig, en voor sommige mensen is het wellicht ook onrealistisch. Als er echter een geschiedenis van melanomen of huidkanker aanwezig is in jouw familie zou ik hier wel over nadenken. (In Nederland is huidkanker de meest voorkomende kanker, zie hier meer info.) Ook als jouw huid gevoelig is voor hyperpigmentatie of als je last hebt van acne en acne-littekens (die door de zon langer littekens kunnen blijven) is het echt belangrijk om je te beschermen tegen de zon. Daarnaast is SPF de voornaamste veroorzaker van rimpels en is het meerdere malen bewezen dat je dagelijks beschermen tegen de zon beter werkt tegen rimpels dan je alleen op het strand of in vakanties beschermen tegen de zon.

Ik heb zelf een unpopular opinion wat betreft vitamine D, namelijk dat vitamine D ook te verkrijgen is via voeding (olie, margarine en ei). Een dokter zei onlangs zelfs tegen mij dat indien je elke dag brood mét boter eet, je al genoeg vitamine D binnenkrijgt. 
Als je altijd SPF wilt dragen is een vitamine D supplement ook een optie. Mensen met een donkere huidskleur worden altijd geadviseerd een vitamine D supplement te slikken omdat de donkere huid moeilijker vitamine D aanmaakt. Let er goed op dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt, want anders kun je je (extreem) moe voelen en daardoor lichamelijke klachten ervaren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen