Indeed Labs Pepta-Bright


Pepta-Bright van Indeed Labs (£29.99) is een intensieve brightening treatment die donkere vlekjes en littekens moet verhelpen en de gehele huid moet egaliseren en verhelderen.

Indeed Labs is een niche skincare merk dat de wetenschap achter hun producten en ingrediënten benadrukt, in plaats van mooie verpakkingen en dergelijke. Ondanks het een niche merk is, word het in Engeland bij de welbekende drogist Boots verkocht en is de populariteit van Indeed Labs omhooggeschoten nadat skincare guru Caroline Hirons van Beautymouth erover schreef.

Omdat hyperpigmentatie en ouderdomsvlekken op dit moment de grootste huidproblemen lijken te zijn, heeft elk zelf respecterende skincare merk tegenwoordig wel een dark spot corrector. Indeed Labs profileert Pepta-Bright niet als zo'n dark spot corrector maar als een intense brightening treatment, en als we naar de ingrediënten kijken is het ook voornamelijk een chemische brightening of lightening treatment.

De meeste dark spot correctors bevatten:
- AHAs of BHAs die de huid exfolieert
- Een sterke anti-oxidant (met verhelderende kwaliteiten) zoals vitamine C of Niacinamide (vitamine B3)
- Een ingrediënt dat oplichtend werkt voor de huid zoals mulberry (moerbei) extract, kojic acid (kojinezuur) of arbutine/bearberry extract.

Pepta-Bright is juist niet op die manier opgebouwd, en bevat een combinatie van emulgators, andere (verzorgende) bindende ingrediënten en chemische skin lightening ingrediënten. Het meest effectieve ingrediënt is waarschijnlijk Undecylenoyl Phenylalanine. Dit is een stabiel, oplichtend ingrediënt dat bestaat uit aminozuren en werkt doordat het de melanine productie in de huid tegengaat. Dit ingrediënt is ontwikkeld  door Procter & Gamble, het moederbedrijf van onder andere Oil of Olaz. Zij hebben onderzoeken gedaan naar dit ingrediënt en noemen het zelfs een “breakthrough” voor hyperpigmentatie in dit artikel. Dit ingrediënt word langzamerhand in steeds meer brightening producten gebruikt.

Ook Octadecenedioic Acid, Phenylethyl Resorcinol, Dimethylmethoxy Chromanyl Palmitate (ook bekend als chromabright) en Nonapeptide-1 zijn oplichtende ingrediënten. Octadecenedioic acid werkt zowel oplichtend als anti-inflammatoir en anti-aging. Dimethylmethoxy Chromanyl Palmitate is een nieuw en erg veilig oplichtend ingrediënt die ook op de gevoelige huid geen irritatie oproept. Nonapeptide-1 is een peptide die aanmaak van melanine tegengaat en Phenylethyl Resorcinol is een anti-oxidant afkomstig van de grove den die de aanmaak van pigment beïnvloed en vermindert. Daarnaast bevat Pepta-Bright melkzuur en hyaluronzuur, maar allebei niet in het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst, dus zijn het niet de hoofdbestanddelen.

Pepta-Bright is een serum, maar ziet eruit en voelt als een crème. Het is in gebruik een lichte crème, die op mijn huid niet heel snel word opgenomen. Het duurt zeker vijf minuten voordat Pepta-Bright is ingetrokken. Dit zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij maakt het mijn skincare routine 's ochtends en 's avonds wel iets langer omdat ik denk dat skincare producten effectiever zijn als je in laagjes werkt en ze goed laat intrekken.

Ik gebruikte het product als eerst op mijn kin, waar ik twee nieuwe donkere littekens had. Tot mijn verbazing waren de donkere plekjes binnen een paar dagen aanzienlijk verminderd. Na twee weken waren ze nog steeds aanwezig, maar stukken minder. Ik schat dat ze 75 % minder zichtbaar waren binnen 2 weken. Nu gebruik ik het product op al mijn donkere plekjes, maar zie ik geen enorme verbetering. Mijn donkere plekjes lijken iets lichter te worden, maar het zijn oudere littekens dan die op mijn kin, en Pepta-Bright werkt dus minder snel op oudere littekens dan op nieuwe littekens. Ik zal het product langer moeten gebruiken om te kunnen zien wat het voor mijn huid doet, maar vooralsnog ben ik positief omdat het zeker verhelderend en oplichtend lijkt te werken. Daarnaast heb ik een vette huid die zeer gevoelig is voor acne, en heb ik nog geen break out gehad ten gevolge van Pepta-Bright, ondanks het geen hele lichte serum is maar eerder een crème.

De verkrijgbaarheid van het product kan lastig zijn. Het wordt alleen in Engeland verkocht, dus mocht je regelmatig een weekendje London doen, dan zou je hem bij Boots kunnen halen. Als dat niet het geval is, is eBay de beste manier om aan Pepta-Bright te komen. Verschillende eBay verkopers verkopen het product voor prijzen die varieren van € 30,- tot € 40,- (inclusief verzendkosten), wat niet onredelijk is aangezien de officiële prijs omgerekend zo'n € 35,- is. Als je met PayPal betaalt en de feedback van verkopers checkt is het veilig om bij eBay te shoppen (ik heb hem zelf bij deze verkoper gekocht).

Bij het tegengaan van pigmentatie in elke vorm (melasma, acne littekens, ouderdomsvlekken, hyperpigmentatie) is een (hoge) SPF onmisbaar. Pepta-Bright bevat zelf geen SPF, gebruik dus naast Pepta-Bright elke ochtend (en het liefst elke twee uur als je veel in de zon bent) een aparte SPF.

Meer informatie?
Indeed Labs
Caroline Hirons' review
Makingcosmetics.com over Undeclyenoyl Phenylaline

Ingredienten
Water, Caprylic/Capric Triglyceride, Dimethyl Isosorbide, Isodecyl Neopentanoate, Isononyl Isononanoate, Propanediol, Arachidyl Alcohol, Undecylenoyl Phenylalanine, Sodium Lactate, Behenyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Lactic Acid, Cetearyl Alcohol, Octadecenedioic Acid, Polyacrylate-13, Phenylethyl Resorcinol, Dimethylmethoxy Chromanyl Palmitate, Nonapeptide-1, Sodium Hyaluronate, PEG-100 Stearate, Triethanolamine, Arachidyl Glucoside, Polysorbate 20, Phenoxethanol, Polyisobutene, Caprylyl Glycol, Disodium Edta, Chlorphenesin, Xanthan Gum, Dextran

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen