Jessica Wu - Feed Your Face


Feed Your Face is een boek van dermatoloog Jessica Wu over de relatie tussen voeding en een gezonde, mooie huid. Jessica Wu is afgestudeerd in dermatologie van Harvard, en werkt nu als assistent professor op een universiteit in Los Angeles en als dermatoloog voor celebrities in Hollywood.

Hoewel door cosmetica bedrijven en de gezondheidsindustrie wordt ontkend dat voeding bepaalde skin issues zoals acne, eczeem en hyperpigmentatie kan beinvloeden claimt Jessica Wu dat die relatie wel degelijk bestaat. Haar hele boek is eigenlijk een betoog dat stelt dat vrijwel alle huidaandoeningen door voeding worden veroorzaakt, en ook door het voedingspatroon te veranderen en aan te passen kunnen worden opgelost.

Wu neemt een duidelijk standpunt in met betrekking tot voeding en de huid, maar gelooft wel in goede huidverzorging (ze heeft haar eigen huidverzorgingslijn). Haar boek is een mix van persoonlijke verhalen (Wu leed aan acne in haar jeugd), haar ervaringen met beroemde actrices en zangeressen (die ze nooit bij naam noemt) en wetenschappelijke feiten en (kleine) theorieën. Wu schrijft in een vrij simpele taal, en hoewel het boek uit meer dan 350 bladzijdes bestaat denk ik dat iedereen het binnen een paar dagen uit zou kunnen lezen. Het boek is alleen in het Engels te koop, maar als je regelmatig Engelse beautyblogs leest zou dit geen enkel probleem moeten zijn.

Het boek heeft een duidelijke boodschap: de gezondheidsindustrie, voedingsindustrie en de overheid (in Amerika) werken nauw samen en daar bovenop worden wetenschappelijke studies vaak gefinancierd door de overheid. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom zuivel door de overheid wordt gepromoot en artsen ontkennen dat zuivel invloed heeft op acne. Volgens Wu heeft voeding wel degelijk invloed op de huid, omdat voeding invloed heeft op het gehele lichaam. Naar mijn mening klopt dit allemaal - voeding is iets ontzettend belangrijks en ik geloof dat voeding enorme invloed heeft op het gehele lichaam en de gezondheid, dus waarom zou het geen invloed hebben op de huid?

Wu's theorie is dat bepaalde voeding voor ontvlamming zorgt in het lichaam, en daardoor huidaandoeningen oproepen. Via voeding, voornamelijk via een laag glycemisch dieet* en het innemen van anti-oxidanten, zou je deze ontvlamming tegen kunnen gaan en daarmee ook huidaandoeningen voorkomen en verhelpen.
Zo beschrijft Wu in haar boek een vrouw die aan hyperpigmentatie leed vanwege overmatige blootstelling aan de zon, en hoe Wu haar hyperpigmentatie hebben kunnen verminderen door onder andere een dieet met tomaten, en toont ze ook aan dat de hyperpigmentatie is verminderd met foto's.

Wat betreft acne is Wu van mening dat het wordt veroorzaakt door suiker. Wu stelt dat het eten van teveel (simpele) suikers invloed heeft op de suikerspiegel en insuline productie van het lichaam en dat het schommelen van de bloedsuiker de boosdoener is. Ze stelt dus dat een laag glycemisch dieet dat bestaat uit onbewerkte voedsels en met regelmaat eten zal zorgen voor een constante suikerspiegel. Ook adviseert ze koolhydraten altijd te combineren met eiwitten en vezels, zodat de suikerspiegel niet snel zal stijgen en dalen.

Door het hele boek heen geeft Wu informatie en tips over voeding die extreem slecht of extreem goed is voor specifieke huidaandoeningen. Naast het volgen van een laag glycemisch dieet kun je dus je voeding daarnaast nog aanpassen op de huidaandoening die bij jezelf van toepassing is. Daarnaast eindig Wu haar boek met een voedingsplan van 28 dagen, die gevuld is met complexe koolhydraten, groenten, vette vis, fruit en noten. De voeding die ze aanraad is niet anders dan wat tegenwoordig als gezond en "clean" wordt gezien. Het plan is heel gevarieerd en creatief, hoewel het goed te merken is dat Wu fan is van salades (met vis en noten) en Griekse yoghurt en linzen.

Ik vind dat het boek leuk is om te lezen en heel duidelijk uitlegt hoe bepaalde huidaandoeningen ontstaan en op welke wijze je lichaam werkt. Wu slaat geen enkele huidaandoening over en bespreekt deze vrij uitgebreid. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in huid maar geen enkele affiniteit met scheikunde en wiskunde hebben is dit dus zeker een aanrader. Ook bevat het boek een lijst met gezonde opties bij restaurants en supermarkten, en geeft Wu een lijst met cosmetica waar zij zelf achter staat. Dit is altijd handig (ik waardeer het altijd als auteurs dit doen), maar niet heel erg bruikbaar als je buiten de Verenigde Staten woont.

Mijn kritiek op dit boek is voornamelijk dat Wu genetica en hormonen teveel negeert - deze hebben een enorme invloed op het lichaam en de gezondheid - en teveel belang hecht aan voeding. Dit zorgt ervoor dat haar plan alleen nuttig is voor mensen die heel sterk reageren op voeding. Wu legt een sterke nadruk op gezonde voeding en bepaalde huidverzorging zoals exfoliatie en zegt dat dit de sleutel is tot een mooie, gezonde huid. Maar ik ben zelf van mening dat mensen die erg clean eten en chemische exfolianten gebruiken puur vanwege hun genetische opmaak in relatie tot hormonen (bijvoorbeeld een genetische aanleg voor de aanmaak van testosteron) toch nog huidaandoeningen kunnen hebben. Vooral eczeem is bijvoorbeeld heel erg genetisch bepaald. Voeding is, naar mijn mening, niet dé (enige) sleutel voor een mooie huid maar speelt wel een belangrijke rol.

Ik zou dit boek vooral aanraden aan mensen die een (sterk) vermoeden hebben dat hun huidaandoeningen door voeding veroorzaakt worden. Merk je dat je acne bijvoorbeeld sterk gerelateerd is aan zuivel of suiker, dan bevat dit boek nuttige informatie en uitleg over hoe je lichaam precies werkt. Als je al gezond eet, verwacht dan geen wonderen van dit boek. Als je ongezond eet, dan zou dit boek misschien net de motivatie kunnen geven om je eetpatroon om te gooien omdat alles veel duidelijker voor je wordt.

* Een laag glycemisch dieet bestaat uit voeding die een lage glycemische index hebben. De glycemische index is een index die berekent hoe snel voedsels (koolhydraten) zorgen voor een stijging in de bloedsuiker. Voedsels met een lage glycemische index zorgen dus het meest voor een constante bloedsuiker. De glycemische index is voornamelijk van toepassing op koolhydraten, waarvan er in een westers dieet veel wordt gegeten. Het voedingscentrum heeft erover geschreven, en op internet zijn verschillende lijsten van voedsels met een lage glycemische index te vinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen