Philosophy The Microdelivery Peel Kit


The Microdelivery Peel van Philosophy (€ 71,13) is een kit die bestaat uit twee stappen die een microdermabrasie behandeling zouden moeten nabootsen door middel van microdermabrasie kristallen, vitamine C en melkzuur. De eerste stap bestaat uit een scrub met de kristallen, peptides en vitamine C en de tweede stap bestaat uit een gel met salicylzuur en melkzuur. Samen zouden deze stappen je huid grondig moeten exfoliëren.

De peel zou daarmee een zwaardere huidstructuur verzachten, fijne lijntjes verminderen en de gehele teint egaliseren en verhelderen - dit zijn in principe claims die veel exfolianten maken en AHAs en BHAs ook kunnen waarmaken.

Stap 1 bevat baking soda (natriumwaterstofcarbonaat), emollienten, silica, een redelijk stabiele vorm van vitamine C (die waarschijnlijk wel minder stabiel word door het gebrek aan luchtdichte verpakking) en een (zachte) vorm van vitamine A in het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst. Daarna volgt nog vitamine E, provitamine A (voorganger van vitamine A) en oligopeptide.

Deze ingrediënten lijken allemaal goed te zijn voor de huid - de baking soda en kristallen zijn fysieke exfolianten en de anti-oxidanten vitamine C en A hebben verschillende voordelen voor de huid. Vitamine C beschermt de huid en kan helpen bij hyperpigmentatie. Vitamine A werkt goed tegen rimpels en verbeterd de aanmaak van collageen. Peptides bestaan uit aminozuren en worden vaak uitgelegd als mini-proteïne of eiwitten. Peptides worden vaak aan huidverzorging toegevoegd zodat je huid meer collageen aan kan maken (en je minder rimpels krijgt). Deze ingrediënten blijven echter maar een paar minuten op de huid, ook al worden ze geactiveerd door de gel, dus verwacht niet teveel van de lange termijn effecten van de anti-oxidanten.

De effectieve ingrediënten van stap 2 zijn melkzuur en salicylzuur. Verder bevat het verdikkingsmiddelen en conserveermiddelen. Melkzuur is een iets veiligere of zachtere AHA dan glycolzuur, omdat het minder heftig is en daardoor de kans op irritatie vermindert. Salicylzuur is een BHA en is in olie oplosbaar en daardoor in staat ‘dieper’ in de huid te treden en te exfoliëren.

De scrub voelt in de eerste instantie enigszins warm aan op de huid, en de kristallen zijn fijn maar scrubben goed. Bij stap 2 is het de bedoeling dat de gel wordt aangebracht over de scrub, en dan begint de doorzichtige gel te schuimen. Philosophy wilt daarmee aangeven dat de scrub wordt geactiveerd. Na zo'n twee à drie minuten is het tijd om de gehele scrub (stap 1 en stap 2) te verwijderen, en word je achter gelaten met een zachte, geëxfolieerde huid.

Ik vind dit product heel fijn. Ik heb nog geen enkele exfoliant gebruikt die mijn huid zo goed exfolieert, maar tegelijkertijd niet agressief maar juist zacht is. Iedereen die echter ooit een microdermabrasie behandeling heeft ondergaan weet dat deze scrub daar niet helemaal bij in de buurt komt - hoewel Philosophy dat wel claimt. The Microdelivery Peel verwijderd mijn dode huidcellen erg goed, en laat een zachte, stralende huid achter. Maar een microdermabrasie behandeling gaat voor mijn gevoel verder dan een deze peel, en laat mijn huid dunner en zachter achter. Ik vind zelfs dat een salicylzuur peeling met 2 % intensiever is dan deze kit.

Dat betekend echter niet dat ik geen fan ben van deze kit, want ik vind juist dat bij regelmatig gebruik (minimaal een keer per week) mijn huid flink vooruitgaat. Mijn huid reageert bijna altijd op de peeling, en er komen vaak een of twee onzuiverheden naar boven. Voor de rest blijft mijn huid rustig. Het is voor mijn huid belangrijk dat ik de peel daadwerkelijk een keer per week gebruik, omdat mijn huid anders enigszins lijkt te verhoornen. Als je veel onzuiverheden hebt denk ik dat deze peel zeker kan helpen, voornamelijk omdat de huid veel zachter word en ontstekingen (bij mij) zullen verminderen en sneller veranderen naar whiteheads.
Daarnaast merk ik ook dat de peel helpt bij het verhelderen en egaliseren van de huid. Mijn huid straalt iets meer bij regelmatig gebruik van de peel, en mijn pigmentatie (van acne littekens) vermindert een heel klein beetje. Van deze peel zou ik geen enorme egalisering verwachten, maar eerder een stralende huid en oppervlakkige egalisering.

Over het algemeen is deze kit net wat sterker dan een 'normale' exfoliant met AHAs of BHAs, maar zo geformuleerd dat het zacht en effectief is voor de huid. Het is product is fijn in gebruik, en hoewel de twee stappen waarschijnlijk grotendeels een marketing truc zijn vind ik het heerlijk om eerst fysiek te scrubben en daarna chemisch te exfoliëren. Als je € 70,- te besteden hebt aan huidverzorging, zou ik het iedereen aanraden die een verhoornde huid heeft, een zwaardere, hardere, onregelmatige huidstructuur heeft, last van onzuiverheden heeft of last van (hyper)pigmentatie of een onheldere teint heeft.

Daarnaast is deze peel zeker geschikt voor de donkere huid en de huid met rosacea. De donkere huid moet vaak oppassen voor exfolianten met glycolzuur, omdat deze AHA de (donkere) huid gevoelig maakt voor zonlicht. De donkere huid bevat al veel pigment, en als je na het gebruik van glycolzuur niet (vaak genoeg) smeert met een SPF, is de kans op pigmentstoringen en hyperpigmentatie groter. Deze peel bevat alleen salicylzuur en melkzuur, die allebei veiliger zijn voor de donkere huid en minder snel tot pigmentstoringen zullen leiden. Ook voor de gevoelige huid met rosacea is melkzuur een betere optie ten opzichte van melkzuur, omdat het minder irriterend en heftig is voor de huid. Melkzuur word zelfs gezien als de enige AHA voor de huid met rosacea.

Meer informatie?
Philosophy
Makeupalley
Beautypedia

Ingrediënten
Stap 1 
PEG-6, Sodium Bicarbonate, Oleth-20, Glyceryl Stearate SE, Silica, Magnesium Ascorbyl Phosphate, Retinyl Palmitate, Ethylhexyl Palmitate, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Oil, Tocopheryl Acetate, Sorbitan Isostearate, Tribehenin, Palmitoyl, Oligopeptide, Beta Carotene, Isopropylparaben, Isobutylparaben, Butylparaben, Methylparaben, Propylparaben

Stap 2
Water, Lactic Acid, Hydroxyethylcellulose, Linoleamidopropyl PG-Dimonium Chloride Phosphate, Salicylic Acid, Polyquaternium 10, Propylene Glycol, Diazolidinyl Urea, Methylparaben, Propylparaben

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen