Philosophy Purity Made Simple Mineral Oil-Free Facial Cleansing Oil


De Mineral Oil-Free Facial Cleansing Oil (€ 20,29) van Philosophy is een op olie gebaseerde cleanser die al je make-up zorgvuldig zou moeten verwijderen. De cleanser is onderdeel van de Purity Made Simple lijn die drie verschillende cleansers bevat, en waarbij je zelf kan kiezen welke cleanser voor jouw huidtype geschikt is. Op de site staat aangegeven dat de Mineral Oil-Free Cleansing Oil voor de normale tot droge huid is, maar op de verpakking zelf is niets te vinden over voor welke huidtype deze cleanser het meest geschikt is. 

De Cleansing Oil bestaat voornamelijk uit verzorgende emollienten/verdikkers, oplosmiddelen, glycerine, vitamine E en een chemische reiniger. Deze ingrediënten staan hoog op de lijst. De rest van de lijst bestaat uit oliën, zoals kokosolie, olijfolie en vitamine E olie. Ook zitten er veel oliën in afkomstig van planten en bloemen. Deze oliën werken voornamelijk verzachtend, en niet reinigend. De kokosolie en olijfolie in combinatie met de chemische reiniger zorgt ervoor dat make-up word verwijderd en de huid zacht word gereinigd.
Er zit geen minerale olie in deze cleanser, waar Philosophy ook erg trots op lijkt te zijn. Sommige mensen zeggen dat minerale olie een goedkoop ingrediënt is dat verstoppend werkt, maar ik heb er zelf geen problemen mee. Voor iemand die gemerkt heeft dat minerale olie niet goed voor zijn of haar huid werkt, is deze cleanser dus een goede optie.

Oil cleansers zijn erg populair in Oost-Azië. In landen als Japan, Zuid-Korea en Maleisie gebruiken vrouwen dagelijks een oil cleanser om op een effectieve maar zachte wijze hun huid te reinigen en make-up te verwijderen. In deze landen schijnt het gebruikelijk te zijn om een uitgebreide skincare routine te hebben en veel verschillende producten te gebruiken, en ook om de double cleansing method te gebruiken om de huid te reinigen. Hierbij word er eerst een cleansing oil gebruikt om make-up te verwijderen en vervolgens een tweede cleanser (bijvoorbeeld een gel cleanser) gebruikt om de huid intensiever te reinigen.
De populariteit van oil cleansers is ook in Europa en Amerika toegenomen (de cleansing oils van Shu Uemura zijn ontzettend populair) en word vaak gezegd dat de vette huid profijt heeft van het reinigen met een oil cleanser omdat olie in olie oplosbaar is, en op deze manier alle make-up, vuil en talg grondig maar zacht kan verwijderen.

Ik heb zelf een vette huid, en besloot ook een cleansing oil te gebruiken. Ik gebruikte deze cleansing oil als de eerste stap in de double cleansing method. Ik verwijderde eerst mijn make-up met deze Cleansing Oil van Philosphy, en reinigde dan mijn huid (dieper) met een gel cleanser (van Vichy).

Het product is in gebruik heel fijn. Het is de bedoeling dat je een beetje van de olie met droge handen pakt en op je droge (vuile) huid masseert. Je kan deze cleanser ook bij je ogen gebruiken, door met de olie voorzichtig op de oogleden en wimpers in te masseren. Na de olie te hebben aangebracht en je make-up te hebben verwijderd kun je hem met water wegspoelen. Het lijkt alsof de olie de make-up laat oplossen, en als je je huid dan spoelt zal zowel de make-up als de olie verwijderd zijn. Als de Cleansing Oil in aanraking komt met water word het een iets melkachtige formule die een héél klein beetje schuimt en die je zo van je huid kan spoelen.

Ik draag op dagelijkse basis concealer en foundation en breng 's ochtends altijd een laag SPF 50 aan. De Cleansing Oil verwijderd al mijn gezichtsmake-up moeiteloos, en laat mijn huid helemaal zacht en schoon achter. Naast het feit dat de Cleansing Oil gewoon zijn werk deed, vond ik het vooral heel fijn om mijn huid met een olie in te masseren en een gevoedde huid te hebben na het reinigen. Andere (gel) cleansers kunnen mijn huid soms trekkerig of extreem schoon aan laten voelen, en cleansing oils dat gevoel goed kunnen voorkomen.
Het enige nadeel van deze cleansing oil vind ik persoonlijk dat hij niet heel fijn is in gebruik onder de douche. Ik vind het fijn om mijn huid 's avonds onder de douche te reinigen, zodat ik zeker weet dat al mijn make-up is verwijderd. Deze cleanser kun je niet op een natte huid of met natte handen gebruiken, omdat het effect van de olie dan weggaat.

Hoewel ik het een fijn product vind in gebruik, en ik absoluut fan ben van het gevoel dat cleansing oils geven, werkte dit product helemaal niet voor mijn huid. Dit ligt grotendeels aan mijn huidtype, en omdat dit product simpelweg niet bedoeld is voor de vette huid. Ook al lost olie in olie op, en zou deze olie dus perfect moeten aansluiten op mijn huid die veel talg produceert, heb ik het meeste baat bij een gel cleanser. Deze cleansing oil droeg namelijk bij aan mijn acne en zorgde voor onzuiverheden en ontstekingen. Ik gebruikte deze cleansing oil toen ik al onzuiverheden had, en dacht dat mijn huid misschien wel baat zou hebben bij een oil cleanser. Ik heb de cleanser toen gebruikt en opgemaakt, en besloot hem niet opnieuw te kopen en mijn huid met een gel cleanser te reinigen. Ik merkte toen - zonder iets anders aan mijn skincare of levensstijl te veranderen - dat mijn huid met sprongen vooruitging. Ik had nog steeds last van onzuiverheden en ontstekingen, maar aanzienlijk minder. Deze cleanser zorgt dus (op mijn huid) niet voor onzuiverheden, maar draagt eraan bij door niet goed genoeg te reinigen - iets wat mijn huid wel nodig heeft.

Voor een droge huid zonder onzuiverheden, denk ik dat een oil cleanser best goed kan zijn. Een oil cleanser werkt reinigend en verzorgend in plaats van diep reinigend (zoals gel cleansers). Als jouw huid geen onzuiverheden heeft, maar wel droog en trekkerig aanvoelt, dan is een cleansing oil iets om over na te denken. Als jouw huid wel onzuiverheden heeft en je geïnteresseerd bent in de werking van cleansing oils op jouw eigen huid, dan kun je het proberen, maar zou ik geen wonderen verwachten - je weet het echter niet zeker totdat je het probeert.

In Nederland zijn er niet veel cleansing oils in de winkel te vinden. Philosophy, Sensai, Bobbi Brown, Shiseido en Origins hebben er allemaal eentje in hun assortiment en de prijzen variëren van ongeveer € 20 tot € 50 (voor 150 ml). Op internet zul je er vooral van Japanse merken (zoals Biore en Hada Labo) meer kunnen vinden, vaak voor minder geld.

Meer informatie?
Philosophy
Beautypedia
Makeupalley

Ingredienten
Isopropyl Palmitate, Isopropyl Myristate, Sorbeth-30 Tetraoleate, Hydrogenated Polyisobutene, Caprylic/Capric Triglyceride, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil, Polyglyceryl-10 Myristate, Water, Limnanthes Alba (Meadowfoam) Seed Oil, Glycerin, Tocopheryl Acetate, Tocopherol, PPG-2 Hydroxyethyl Cocamide, Aniba Rosaeodora (Rosewood) Wood Oil, Geranium Maculatum Oil, Guaiacum Officinale Wood Extract, Cymbopogon Martini Oil, Rosa Damascena Extract, Amyris Balsamifera Bark Oil, Santalum Album (Sandalwood) Oil, Salvia Officinalis (Sage) Oil, Cinnamomum Cassia Leaf Oil, Anthemis Nobilis Flower Oil, Daucus Carota Sativa (Carrot) Seed Oil, Piper Nigrum (Pepper) Seed Extract, Geraniol, Linalool, Caprylyl Glycol, Phenoxyethanol

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen