Vichy Normaderm Deep Cleansing Gel / Diepreinigende gel


Vichy is een Frans skincare merk dat in Europa in apotheken word verkocht. Het merk richt zich op verschillende skincare issues, zoals rimpels en de vochtarme huid maar is ook populair vanwege de Normaderm lijn die zich richt op onzuiverheden. Normaderm zou alle onzuiverheden die een gecombineerde tot vette huid tegen kan komen moeten oplossen. Zo zou de gehele lijn (reiniging, verzorging en make-up) werken tegen onzuiverheden, vergrootte poriën, een glimmende huid, roodheid, vlekjes en een onregelmatige teint. 

Dit zijn natuurlijk extreem veel beloftes en ik betwijfel of er überhaupt een skincare lijn of merk bestaat die al deze huidproblemen kan oplossen. Toch zijn verschillende (internationale) bloggers heel enthousiast over Normaderm, en in het bijzonder deze diepreinigende gel. Nadat mijn huid enorm last kreeg van acne (milde acne volgens de huisarts) besloot ik mijn skincare te veranderen van de Clarins Daily Energizer lijn naar de Vichy Normaderm lijn. Ik ben zelf het meest enthousiast over deze cleanser uit de gehele lijn.

Ingrediënten
De Vichy Normaderm Diepreinigende Gel is naar mijn mening één van de meest basic anti-acne cleansers die er bestaan, wat heel erg fijn is aangezien een acne-huid een geïrriteerde en ontvlamde huid is. Er zitten verder geen irriterende ingrediënten in en het bevat salicylzuur, de BHA die erg populair is in anti-acne skincare. 

Het hoofdbestanddeel van de cleanser is (na water) sodium laureth sulfate. SLES, zoals het vaak genoemd wordt, is een zachtere reiniger dan sodium lauryl sulfate (SLS), maar alsnog een reiniger die door veel mensen controversieel word gevonden. Bedrijven vinden er echter weinig controversieel aan, aangezien veel skincare merken SLES in hun cleansers stoppen en alleen de natuurlijke skincare merken SLS en SLES expliciet weglaten. Over het algemeen word SLES als een stuk minder irriterend bevonden dan SLS en is het een veilige reiniger die niet veel negatieve effecten zouden moeten hebben op de huid, tenzij je een (zeer) gevoelige huid hebt. Als je een gevoelige huid hebt is het beter om eerst aan te kijken hoe je huid op dit ingrediënt reageert. 

Verder zit er in de cleanser voornamelijk emollienten (verzachters), glycerine (werkt hydraterend), zachte reinigers en een anti-bacterieel ingrediënt. De cleanser bevat ook licorice extract, een ingrediënt dat ontvlamming in de huid tegen moet gaan en ook de melanine productie in de huid tegenwerkt en dus met hyperpigmentatie kan helpen. Verder zitten er kleurstoffen in, een klein beetje parfum en ingrediënten die de ph-waarde in balans moeten houden. 

Vichy profileert dit product (en de gehele Normaderm lijn) vooral als effectief tegen acne omdat het salicylzuur bevat. Salicylzuur lost op in olie en dringt dus goed door in de huid (talg) waardoor het effectief tegen mee-eters, whiteheads en ontstekingen werkt. Daarnaast is het anti-bacterieel en anti-inflammatoir. Salicylzuur wordt meestal in concentraties van 0,5 % tot 2 % gebruikt, en in deze cleanser zit een concentratie van 0,5 %. Het zou dus effectief kunnen zijn, maar naar mijn mening was 2 % beter geweest, zeker omdat je een cleanser maar kort op de huid gebruikt en vrij snel afspoelt waardoor de salicylzuur maar een korte periode heeft om in te werken. 

Mijn mening
De diepreinigende gel is een cleanser met een neutrale geur en een groene kleur, waar je maar een klein beetje van nodig hebt. Als je hem aanbrengt op een vochtige huid kun je hem makkelijk inmasseren en begint de cleanser (behoorlijk) te schuimen. Als ik de cleanser afspoel heb ik een schone, maar geen trekkerige huid. Naar mijn mening laat deze cleanser mijn huid precies goed achter: gereinigd, fris en zacht. 

Het is echter niet de beste reiniger om make-up mee te verwijderen. Ik draag behoorlijk veel SPF en make-up (concealer en foundation over vrijwel mijn hele gezicht) en deze reiniger kan dit zeker niet allemaal in één keer verwijderen. Ik moet minimaal twee keer reinigen om al mijn make-up weg te halen, en daarom double cleanse ik liever als ik deze cleanser gebruik (ik haal eerst mijn make-up weg met een eerste cleanser, en reinig dan mijn huid met de Vichy cleanser). Als ik weinig BB cream draag of alleen concealer is deze cleanser wel in staat mijn huid te reinigen, maar alsnog reinig ik dan voor de zekerheid mijn huid twee keer met de Vichy cleanser.

Ik heb al verschillende flessen van deze cleanser opgemaakt, en vind het een bijzonder fijne cleanser. Volgens de ingrediënten is het niets bijzonders, er zitten reinigende ingrediënten in en een klein beetje salicylzuur. Toch is deze cleanser, misschien daarom juist, niet irriterend en maakt het mijn huid erg rustig. Het is niet de beste anti-acne cleanser die er bestaat, omdat het daar niet genoeg salicylzuur voor bevat en het bij mij persoonlijk niet (volledig) heeft geholpen tegen acne. Toen ik deze cleanser gebruikte kreeg ik alsnog ontstekingen, maar wel in mindere mate.

Ik zou deze cleanser vooral de gecombineerde tot vette huid aanraden die af en toe met onzuiverheden te maken heeft. Hij kan de huid goed reinigen maar droogt de huid niet uit waardoor de gecombineerde huid hem goed zou moeten kunnen hebben. Als je zwaardere acne hebt (milde acne of zwaarder) zal deze cleanser an sich niet heel veel kunnen veranderen, tenzij je gehele skincare routine uit anti-acne producten (met meer salicylzuur) bestaat. Dit is echter heel persoonlijk, het zou dus goed kunnen dat het voor sommige mensen met zwaardere acne wel heel erg goed werkt omdat het een niet-irriterende cleanser is. 

Meer informatie?

Ingrediënten
WATER • SODIUM LAURETH SULFATE • PEG-200 HYDROGENATED GLYCERYL PALMATE • DECYL GLUCOSIDE • GLYCERIN • PEG-120 METHYL GLUCOSE DIOLEATE • PEG-7 GLYCERYL COCOATE • TOTAROL • TRIETHANOLAMINE • GREEN 3 • SODIUM CITRATE • YELLOW 5 • DIPOTASSIUM GLYCYRRHIZATE • CAPRYLOYL SALICYLIC ACID • EPERUA FALCATA BARK EXTRACT • DEXTRIN • FRAGRANCE

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen