Zonnebescherming: belangrijke feiten over UVA & UVB straling


Voor mij persoonlijk is de zon één grote tweestrijd: enerzijds ben ik dol op de warmte van de zon en het gevoel wat de zon me geeft, maar anderzijds vermijd ik de zon zoveel mogelijk en zorg ik ervoor dat zonlicht nooit (direct) op mijn gezicht schijnt vanwege de schadelijke effecten.

Na het volgen van skincare guru's en het lezen van veel verschillende skincare blogs ben ik er wel achter dat zonlicht wordt gezien als hetgeen waar we ons allemaal voor moeten verstoppen als we zonder rimpels en met een egale teint door het leven willen. Een top drie van de meest schadelijke factoren voor de huid bestaat vaak uit de zon op nummer één,  roken op nummer twee, en witte, bewerkte suikers op nummer drie (helaas! Ik kan de witte rijst, pasta en chocola nog steeds niet weerstaan). Wat natuurlijk belangrijker is, is dat overmatig blootstelling aan zonlicht (UV-straling) soms kan leiden tot huidkanker.

Ik zal veel vaker over zonnebescherming schrijven, maar in dit artikel wil ik kort wat toelichten over zonlicht en zonnebrandcrèmes. Zonnebescherming wordt aangegeven in SPF (sun protection factor), die meet hoelang een zonnebrandcrème de huid beschermt van UVB straling. UVB straling word gedeeltelijk opgenomen door de ozonlaag, en deze straling is de voornaamste oorzaak van een verbrande huid. UVB stralen hebben het meeste effect op de bovenste laag van de huid.
SPF meet niet hoelang een zonnebrandcrème de huid beschermt van UVA straling. UVA straling wordt in Europa aangegeven door middel van een cirkel met daarin UVA, soms bevatten producten dit teken met daarbij nog een aantal sterren (minimaal één ster, maximaal vijf sterren) die de mate van bescherming aangeven. In Azië word er een PA classificatie gebruikt die bestaat uit PA +, PA ++ en PA +++. Deze classificatie van PA is nog niet zo bekend in Europa, maar wordt al jarenlang in Azië gebruikt en zul je ook op vrijwel alle Aziatische BB creams zien. UVA straling word tegenwoordig gezien als schadelijker dan UVB straling, omdat UVA straling dieper tot de huid treedt en bijdraagt aan (vroegtijdige) veroudering, zoals rimpels en pigmentatie (ouderdomsvlekken).

Het is sowieso belangrijk zonnebrandcrème te gebruiken om huidkanker en een verbrande huid te voorkomen, maar als je vroegtijdige veroudering van de huid ook wilt voorkomen is het belangrijk in de gaten te houden dat je zonnebescherming naar keuze je genoeg beschermt voor UVA straling.

Een zonnebrandcrème kan fysische of chemische filters bevatten. Er bestaan maar twee fysische filters, namelijk Titanium Dioxide en Zink Oxide. Sommige mensen vinden deze filters de beste, omdat zij worden gezien als natuurlijk en zo min mogelijk irriterend zijn voor de huid. In de realiteit kunnen fysische filters echter wat moeilijk zijn om mee te werken, omdat ze vaak een witte waas achter laten (tenzij er gebruik is gemaakt van nano-technologie). Er bestaan ook chemische filters, die wat makkelijker zijn om mee te werken. De meeste zonnebrandcrèmes maken dan ook gebruik van of chemische filters of een combinatie van chemische en fysische filters.

Één van de blogs waar ik het meest over de effecten van de zon op de huid, en zonnebescherming heb gelezen is de Singaporese beautyblog Vivawomen.net. Zij maakt op haar blog gebruik van het volgende schema van de Environmental Protection Agency, waar alle huidige chemische en fysische filters en hun 'bereik' in zonnebescherming te vinden is:


Natuurlijk is elke SPF die (in Nederland) te koop is goedgekeurd door de regering en bestempeld als voldoende om je mee te beschermen tegen de zon. Als je het echter belangrijk vind dat je huid niet door UVA straling word beschadigd en er geen PA classificatie op je zonnebrandcrème te vinden is, kijk dan naar dit schema om te zien of jouw SPF je ook voor rimpels en pigmentatie beschermt.

Ik ben een groot voorstander van het elke dag - rain or sunshine - jezelf beschermen tegen de zon, en draag zelf elke dag SPF 50 PA +++. Als je een erg lichte huid hebt is het belangrijk om jezelf te beschermen, maar ook bij een donkere huid is dit belangrijk. Vooral als je weet dat je gevoelig bent voor pigmentatie (bijvoorbeeld als je familieleden hebt met pigmentvlekken), of als je littekens hebt. Omdat de donkere huid al (veel) pigment in de huid heeft, is het gevoeliger voor pigmentstoringen en als je littekens hebt zal een donkere huid alleen maar meer pigment willen opbouwen om de littekens van de zon te beschermen. Op deze manier ontstaan er al gauw pigmentvlekken - ook voor de donkere huid is het dus belangrijk op UVA-straling te letten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen