Chanel Hydra Beauty Essence Mist


In mei 2012 kwam Chanel met haar nieuwste huidverzorgingslijn Hydra Beauty. Deze lijn richt zich op het hydrateren van de huid, en heeft sinds juni 2013 twee nieuwe producten: de Hydra Beauty Gel Yeux en de Hydra Beauty Essence Mist. De Essence Mist (€ 56,-) is een gezichtsspray die de huid moet hydrateren en verfrissen en omdat ik op zoek was naar een hydraterende toner om mijn exfolierende toner mee af te wisselen besloot ik hem te halen.

Ik was erg benieuwd naar deze face mist omdat de ingrediëntenlijst vrij kort was en geen alcohol bevatte. Voor huidverzorging van Chanel is dat best bijzonder, en hoewel ik niet compleet tegen alcohol in skincare ben (soms is een beetje juist goed) vind ik het fijn dat deze spray mijn huid niet (makkelijk) kan uitdrogen.

De ingrediënten
De basis van de Essence Mist is (naast water) glycerine en butylene glycol. Dit zijn beide 'bevochtigingsmiddelen' die de huidvochtigheid verhogen en dus hydrateren. Chanel zal nooit duidelijk aangeven hoeveel procent van deze ingrediënten er in de Essence Mist zit, maar omdat ze hoog in de ingrediëntenlijst staan (als tweede en derde) neem ik aan dat ze daadwerkelijk de huid gehydrateerd houden.

De marketing achter Chanel benadrukt de zogenaamde Blue Ginger PFA en Camelia Alba PFA. Dit zijn twee plantenextracten die vrij hoog staan in de ingrediëntenlijst. Het gaat om gember extract en Camelia bloem extract. Gember extract is een anti-oxidant en werkt anti-inflammatoir. Het gaat dus huidschade tegen en kan helpen bij ontvlamming.  Daarnaast is het anti-septisch en schijnt het de huid te laten stralen. Volgens sommige bronnen kan gember ook irriterend werken. Ik neem irritatie van plantenextracten persoonlijk niet heel serieus, maar als je een gevoelige huid hebt kunnen deze ingrediënten wel voor bijvoorbeeld roodheid zorgen.
Camelia bloem extract is ook een (sterke) anti-oxidant en is in staat om het verdunnen van collageen in de huid tegen te gaan. Het maakt de huid dus soepeler en kan huidschade 'repareren'. Daarnaast werkt het hydraterend en kalmerend.

De rest van de ingrediëntenlijst van deze Mist is niet heel veel bijzonders met uitzondering van hyaluronzuur. Dit ingredient staat echter laag op de lijst, dus ik betwijfel of het heel effectief is. Het  product bevat verder conserveermiddelen, emollienten (verzachters) en siliconen. Dit zijn allemaal goede, niet-irriterende en veilige ingrediënten. Ook zit er parfum in, als 9e ingrediënt (van de 16 ingrediënten). Dit vind ik vrij hoog en als jouw huid gevoelig en snel geïrriteerd is, is deze dosis parfum misschien teveel.

Tot slot bevat de Essence Mist vitamine E en vitamine C. Ze staan als allerlaatste op de ingrediëntenlijst, maar omdat de ingrediëntenlijst vrij kort is, is het misschien mogelijk dat deze ingrediënten effectief zijn op de huid. Vitamine E en Vitamine C zijn beide hele goede anti-oxidanten die de huid beschermen en versterken. Vitamine C is effectief vanaf een concentratie van 0,3 procent en ik schat dat die niet wordt gehaald in dit product.


Mijn mening
De Essence Mist zit in een hele fijne spuitbus, die je makkelijk over je hele gezicht kan sprayen. Er komt net de juiste hoeveelheid uit om kort over mijn gezicht te sprayen en - inderdaad - een mist achter te laten. Het is niet alsof de Essence Mist je huid na gebruik helemaal doorweekt achterlaat.

Ik heb een vette huid en niet echt last van droge plekjes of een vochtarme huid. Ik kies er dus zelf voor een hydraterende toner te gebruiken omdat ik 's ochtends geen AHA of BHA wil gebruiken (die mijn huid gevoeliger maken voor de zon). Daarnaast wil ik mijn vette huid niet tegenwerken door alleen maar toners te gebruiken die uitdrogen, en leek een toner zoals deze van Chanel mij juist fijn zodat hij mijn huid kan ondersteunen. Dit doet de Essence Mist prima. Naar mijn mening hydrateert hij de huid niet heel intens, maar net genoeg dat mijn huid niet droog of trekkerig aanvoelt voordat ik mijn moisturizer aanbreng. Hij laat geen laag achter op de huid en voor mijn gevoel bereid hij de huid juist voor op een nieuw laagje product (crème).

Ik gebruik de Essence Mist als toner na mijn cleanser. Ik spray hem dan over mijn gezicht, laat hem intrekken (dit duurt op mijn huid wel een paar minuten) en breng vervolgens mijn dagcrème aan. In de eerste instantie heeft de Essence Mist juist een matterend effect op mijn huid. Mijn huid wordt er niet helemaal mat van, maar matteert wel iets meer dan bij andere toners.
Ik heb hem ook een paar keer op een wattenschijfje gespoten en over mijn gezicht gehaald, maar dit vond ik iets minder fijn. Omdat de toner geen laagje op de huid aanbrengt (zoals ik gewend ben van hydraterende toners) merk je niet veel van de toner, en omdat de Essence Mist ook niet exfolieert neemt hij ook geen dode huidcellen mee (waarbij het wattenschijfje bij mij iets grijziger wordt).

Ik denk dat Chanel de Essence Mist heeft gemaakt als een hydraterende en wellicht verkoelende spray en niet per se als toner. Als ik hem zelf als opfrisser gebruik, over mijn make-up heen, vind ik hem misschien nog fijner. Hij zorgt er niet voor dat mijn make-up langer blijft zitten (maar ik heb dan ook een vettige huid) maar hij matteert mijn make-up een klein beetje. Ik kan me voorstellen dat deze spray geweldig zal voelen als een verkoelende verzorging in de hitte. Ik vind hem echter (veel) te duur om als opfrisser te gebruiken, dus tenzij ik al het geld van de wereld zou hebben, blijf ik hem als hydraterende toner gebruiken.

Prijs/kwaliteit verhouding
De prijs van de Essence Mist is € 56,- wat naar mijn mening behoorlijk veel is. Ik ben een skincare fanatic soms bereid enorm veel geld uit te geven aan skincare, maar ik vind dit om eerlijk te zijn - zelfs voor Chanel skincare - aan de dure kant, voornamelijk omdat het 'maar' een spray is. Ik zal het product dan ook voornamelijk aanraden aan vrouwen met een vochtarme huid, die vaak een trekkerig gevoel ervaren. Deze hydraterende mist zal op zo'n huid goed reageren en de huid echt verrijken.
Het is een echt luxeproduct, dus voor luxe paardjes vind ik het persoonlijk wel de moeite waard. Als je hem heel graag wilt uitproberen maar het teveel geld vind is het misschien een idee om op een kortingsactie te wachten, want met 20 à 30 procent korting is deze mist rond de € 40 - € 45 en dat is al iets aantrekkelijker.

Meer informatie?
Chanel
Beautypedia en Makeupalley bevatten helaas nog geen reviews over dit product, ik zal ze zo snel mogelijk toevoegen indien mogelijk.

Ingrediënten
AQUA (WATER) • GLYCERIN • BUTYLENE GLYCOL • ZINGIBER OFFICINALE (GINGER) ROOT EXTRACT • CAMELLIA JAPONICA FLOWER EXTRACT • PHENOXYETHANOL • PPG-26-BUTETH-26 • PEG-40 HYDROGENATED CASTOR OIL • PARFUM (FRAGRANCE) • DISODIUM EDTA • SODIUM ACETYLATED HYALURONATE • PEG-12 • TOCOPHERYL ACETATE • TROMETHAMINE • ASCORBYL GLUCOSIDE

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen