Hyperpigmentatie

Hyperpigmentatie is ophoping van pigment in de huid waardoor er verkleuringen of donkere plekjes ontstaan. Het is momenteel een heel populair issue in skincare, omdat hyperpigmentatie in het gezicht steeds meer wordt gezien als een leeftijdverrader. Een jonge huid staat gelijk aan een gladde, 'frisse' en vooral egale huid, terwijl een oude huid wordt gezien als een gerimpelde, doffe en gevlekte huid. De meest bekende lijn tegen hyperpigmentatie is misschien wel Clinique's Even Better lijn, maar vrijwel elk skincare merk heeft een product of een gehele lijn tegen hyperpigmentatie.

Hyperpigmentatie komt in verschillende vormen voor en heeft ook verschillende oorzaken.

Soorten hyperpigmentatie
- Melasma: hormonale hyperpigmentatie in het gezicht bij vrouwen, dit kan verergeren door zonlicht.
- Chloasma of zwangerschapsmasker: hyperpigmentatie in het gezicht (of lichaam) tijdens de zwangerschap van vrouwen. Meestal trekt de hyperpigmentatie na de zwangerschap weg.
- Ouderdomsvlekken: hyperpigmentatie ten gevolg van overmatige blootstelling aan de zon en zonneschade.
- Post-inflammatoir hyperpigmenatie: hyperpigmentatie ten gevolg van schade aan de huid zoals acne.

Oorzaken hyperpigmentatie
- Hormonaal: dit heeft te maken met de hormoonhuishouding van vrouwen en varieert heel erg. Hyperpigmentatie kan bijvoorbeeld verschijnen wanneer een vrouw aan de pil of er juist vanaf gaat, wanneer een vrouw in de menopauze is, of wanneer een vrouw zwanger is. Wat belangrijk is, is dat hormonale hyperpigmentatie hand in hand gaat met zonlicht. Door het niet beschermen van de huid zal de hormonale hyperpigmentatie in veel gevallen erger worden.
- De zon: UV-straling zorgt voor veroudering van de huid, dit is meerdere malen bewezen. UVA straling is de straling die tot diep in de huid dringt en voor pigmentatie kan zorgen, maar UVB straling zorgt voor het verbranden van de huid wat voor schade in de huid zorgt. Beiden soorten kunnen voor hyperpigmentatie zorgen.
- Ontvlamming (inflammation): Wanneer de huid met ontvlamming te maken heeft reageert het in sommige gevallen door meer melanine (pigment) aan te maken in de huid. Hierdoor ontstaan er pigmentstoringen, en kan er hyperpigmentatie voorkomen.

Voorkomen
- Draag iedere dag SPF 50. Voor sommige mensen lijkt dit misschien te veel, draag dan op zijn minst SPF 15 en het liefst in een apart product. SPF in foundation of dagcrèmes is naar mijn mening een extra zekerheid, maar niet meer.
- Zorg ervoor dat je SPF ook tegen UVA-straling beschermt. Ik heb hier eerder over geschreven. SPF staat voor UVB, een cirkel met UVA (en 5 sterretjes) of een PA classificatie (PA +++) staan voor UVA-straling.
- Smeer het liefst elke twee uur. Ik ben een SPF fanaat en ik vind dit onrealistisch, grotendeels omdat ik elke dag foundation draag. Smeer op zijn minst elke keer voordat je in daglicht bent met SPF. (In mijn geval is dat net voordat ik vertrek, voor mijn lunchpauze als ik naar buiten ga, en net voordat ik weer naar huis ga.)

Belangrijk: een "fijne" SPF
Zorg ervoor dat je een SPF vind die bij je past. De meeste zonnebrandcrèmes zijn (naar mijn mening) vettig, laten een laagje achter op de huid en geven in de ergste gevallen een witte waas. Als jij een SPF hebt die licht is, geen witte waas achter laat en goed is voor je huid is de kans veel groter dat je hem daadwerkelijk zult gebruiken.

Hoe hyperpigmentatie tegengaan?
Om hyperpigmentatie tegen te gaan heb je in de regel drie dingen nodig:
1) SPF 50. Zonder SPF kun je alles vergeten, sowieso voor je hele huid maar vooral met betrekking tot hyperpigmentatie is het dweilen met de kraan open als je geen SPF gebruikt.
2) Chemische exfolianten met AHA of BHA.
3) Anti-oxidanten met oplichtende kwaliteiten, of ingrediënten met oplichtende kwaliteiten. Soms (bijvoorbeeld bij melasma) is een anti-oxidant met oplichtende kwaliteiten niet genoeg, en dan kunnen ingrediënten met oplichtende kwaliteiten wel werken.

(Oplichtende) anti-oxidanten
- Vitamine C
- Vitamine A
- Niacinamide (vitamine B3)

Oplichtende ingrediënten
- Chromabright (ook wel Dimethylmethoxy Chromanyl Palmitate)  
- Mulberry extract
- Arbutin
- Licorice extract
- Bearberry extract
- Kojic acid

Een serum dat oplichtende anti-oxidanten en oplichtende ingrediënten combineert met AHA of BHA is dus perfect. Als je écht van je hyperpigmentatie af wilt en bereid bent je skincare routine hier op aan te passen, zoek dan een goede exfoliant met AHA of BHA (die bij je huid past), een serum met oplichtende anti-oxidanten en ingrediënten en wees super alert op de zon en draag altijd - áltijd - SPF 50. Als je huid het aan kan zal een cleanser, toner of nachtcrème met AHA of BHA het proces mogelijk versnellen.

Hyperpigmentatie oplossen gaat bij sommige mensen heel simpel, die hebben na het proberen van één dark spot corrector een egale huid. Bij anderen gaat het moeizamer, en is het heel erg zoeken naar wat werkt. Dat is bij skincare in het algemeen zo, maar bij skincare gericht op hyperpigmentatie moet je preciezer uitzoeken welke oplichtende anti-oxidanten of ingrediënten voor jouw huid werken. Dat kan dus betekenen dat je verschillende serums moet uitproberen, bijvoorbeeld één met Niacinamide of één met vitamine C (het beste is natuurlijk een serum die ze combineert in hoge concentraties). Als die niet werken zou je over kunnen gaan op serums die anti-oxidanten en oplichtende ingrediënten combineren. 

Huisarts en hydroquinone
Met hyperpigmentatie kun je ook naar de huisarts gaan. In de meeste gevallen wordt dan hydroquinone voorgeschreven. Hydroquinone is een sterk oplichtend ingrediënt dat in Nederland vaak met een concentratie van 4 % wordt voorgeschreven. Sommige mensen vinden hydroquinone controversieel of gevaarlijk, omdat ze blekende effecten kunnen hebben. Dit schijnt waar te zijn, maar alleen als je het heel erg lang gebruikt (bijvoorbeeld langer dan twee jaar). Hydroquinone mag maximaal zes maanden worden gebruikt en dit wordt ook expliciet vermeld door je arts. Meestal zie je na drie maanden al verbetering.
Kojic acid wordt als de natuurlijke vorm van hydroquinone gezien. Er is momenteel veel onderzoek naar dit ingrediënt  maar tot nu toe is het niet zo controversieel als hydroquinone. Kojic acid zit in verschillende skincare producten en is gewoon verkrijgbaar. Er word veel onderzoek gedaan naar de veiligheid van die producten, dus ik ga er persoonlijk vanuit dat kojic acid een stuk veiliger is dan hydroquinone om langer te gebruiken, puur gebaseerd op het feit dat het vrij verkrijgbaar is. 

2 opmerkingen:

  1. Wat heb je een leuke blog! Bedankt voor je reactie op het artikel van Aisha op Pop Your Color :) Echt goed van je dat je een skincare blog bent begonnen! Dat kan je mooi onderscheiden van de rest! Echt leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik vind jullie blog ook heel leuk (en ik ben jaloers op jou dat je Riri Heaux hebt weten te bemachtigen, kleur staat je mooi)!

      Verwijderen