Vichy Normaderm 3-in-1 Unclogging Purifying Lotion / Zuiverende adstringerende lotion


De Vichy Zuiverende adstringerende lotion is de toner die onderdeel uit maakt van de Normaderm lijn die onzuiverheden tegengaat. Deze toner is dus voor de gecombineerde tot vette huid met onzuiverheden bedoelt, maar volgens Vichy zelf ook voor de gevoelige huid geschikt. Ik heb eerder al over de cleanser uit deze lijn geschreven, en net als bij de cleanser is het anti-acne ingrediënt in deze toner salicylzuur.

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van de toner is vrij kort, en bevat in totaal maar 15 ingrediënten. De basis van de toner bestaat (naast water) uit twee tegenstrijdige ingrediënten, namelijk alcohol en glycerine. Alcohol zit in de meerderheid van de toners (en in skincare producten in het algemeen)  maar wordt niet altijd gewaardeerd, omdat het uitdrogend en irriterend is en de huid kan beschadigen. Het is een controversieel onderwerp, want er zijn ook mensen vóór (een beetje) alcohol in skincare.

Glycerine is een huidbevochtiger, en hydrateert de huid door water aan te trekken en in de huid te houden. Zeker in hele hoge concentraties is dit waardevol in skincare. De alcohol en de glycerine zijn dus in feite twee tegenovergestelde ingrediënten - een uitdrogend ingrediënt tegenover een hydraterend ingrediënt.

Vichy zal verschillende redenen hebben gehad om alcohol in de toner te gebruiken, misschien omdat alcohol acne-veroorzakende bacteriën kan doden en misschien omdat alcohol die mooie niet-vettige finish geeft en voor het verfrissende 'toner-gevoel' zorgt wat sommige mensen fijn vinden. Ik betwijfel of alcohol en glycerine hand in hand gaan, en had persoonlijk alcohol wat liever in een lagere dosis op de lijst zien staan als er zo nodig alcohol in moest.

De rest van de toner bestaat uit emollienten (verzachters), een reinigend ingrediënt, kleurstoffen en ingrediënten die de huid hydrateren (propylene glycol) . Daarnaast bevat de toner drie ingrediënten die de pH-waarde van de toner in balans houdt, zodat salicylzuur effectief kan exfolieren. Ook bevat de toner licorice extract, dit is een ingrediënt dat vooral bekend is vanwege de lightning of oplichtende kwaliteiten en dus vooral in brightening skincare wordt gebruikt. Het is echter ook een anti-inflammatoir ingrediënt dat ontvlamming in de huid tegengaat en irritatie in de huid tegenwerkt. Dit ingredient staat helaas wel vrij laag op de lijst, dus ik betwijfel of het brightening effecten op de lange termijn zal hebben, maar ik denk wel dat ontvlamming en irritatie tegengaat.

Er zit 0,5 procent salicylzuur in de toner, wat net genoeg is om effectief te zijn voor de huid en daadwerkelijk als exfoliant werkt. Omdat salicylzuur oplosbaar is in olie (talg) zal het effectief onzuiverheden tegen kunnen gaan bij regelmatig gebruik. Ik schat dat er ook 0,5 procent glycolzuur in de toner zit (Vichy vermeld dit niet) en in de regel zijn alpha hydroxy acids (AHA) pas effectief vanaf 3 of 4 procent. Onder de 3 procent schijnt glycolzuur mee te helpen bij het hydrateren van de huid.

Mijn mening
In gebruik is deze toner heel makkelijk naar mijn mening. Ik gebruik deze toner op een wattenschijfje na het reinigen van mijn huid, en mijn huid reageerde vrij goed op de toner. Ik had het gevoel dat mijn huid deze toner echt nodig heeft, omdat het een hele dunne toner is die exfolieert en vrijwel meteen intrekt. Hij laat geen laagje achter op mijn huid, waardoor ik ook niet het gevoel heb dat hij mijn huid kan verstoppen.

Wat ik het allerfijnst vind aan deze toner, is dat ik merkte dat hij mijn huid ook daadwerkelijk exfolieert. Normaal als ik een toner gebruikte, haalde ik een wit wattenschijfje met toner over mijn gezicht en had ik daarna ook een wit wattenschijfje met toner over. Er komt na het reinigen natuurlijk geen make-up of vuil meer van je huid af (tenminste, dit hoort absoluut niet) en dus was een toner voor mij voornamelijk een tussenstap. Bij deze toner merkte ik dat meer dan de helft van de tijd mijn wattenschijfje een beetje grijzig was en - denk ik - dode huidcellen meeneemt. Dit zal liggen aan de combinatie van de toner met het wattenschijfje en dat ik best 'boen' op mijn huid af en toe, maar ik vind het persoonlijk heel prettig dat deze toner meer is dan alleen een tussenstap.

Mijn grootste minpunt wat betreft deze toner is dat het absoluut niet prettig is voor de gevoelige huid. Ik heb zelf geen gevoelige huid van nature, maar gebruikte deze toner terwijl ik ook een (voorgeschreven) product op mijn huid gebruikte die mijn huid aanzienlijk gevoeliger maakte. Als ik dan deze toner gebruikte prikte mijn huid ontzettend, en als ik hem in die 'gevoelige periode' elke avond gebruikte brandde mijn huid zelfs (voor mijn gevoel). Dat is waarschijnlijk vanwege de alcohol in de toner, en daarom zal ik deze toner niet aanraden aan mensen met een gevoelige huid of een huid die niet goed tegen alcohol kan.

Ik denk zelf dat deze toner het fijnst werkt voor mensen met een vette huid. Mensen met een gecombineerde huid die meer een vette huid hebben dan een droge huid kunnen hem waarschijnlijk ook goed hebben, maar mensen met een gecombineerde huid die zowel last hebben van vochtarme of droge plekjes als onzuiverheden kunnen deze toner beter afwisselend gebruiken met een hydraterende toner omdat ik denk dat het anders de droge plekjes teveel uitdroogt.

Meer informatie?
Vichy
Beautypedia
Makeupalley

Ingrediënten
AQUA/WATER  • ALCHOL DENAT. •  GLYCERIN  • SODIUM CITRATE • PROPYLENE GLYCOL • PEG-60 HYDROGENATED CASTOR OIL • CI19140/YELLOW 5 • CI42053/GREEN 3 • GLYCOLIC ACID • TRIETHANOLAMINE • SALICYLIC ACID • DIPOTASSIUM GLYCYRRHIZATE • DISODIUM EDTA • CITRIC ACID • PARFUM/FRAGRANCE

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen