Biotherm Purefect Skin Micro-Exfoliating Purifying Toner


Biotherm's Purefect Skin gezichtsverzorging is een lijn specifiek voor de gecombineerde en vette huid, en bestaat uit een zeep, cleanser, toner, gel moisturizer en spot treatment. Het is naar mijn idee niet echt een hele bekende of populaire lijn voor de onzuivere huid, maar ik besloot de Micro-Exfoliating Purifying Toner (€ 22,-) aan te schaffen omdat ik zoek was naar een toner met salicylzuur. 

De toner wordt door Biotherm omschreven als een adstringerende en exfoliërende lotion die de huid zuivert en de huidtextuur verfijnt. De ingrediëntenlijst is vrij kort, en bevat zowel salicylzuur als glycolzuur. Ondanks Beautypedia niet echt enthousiast is over deze toner, en ik verder ook geen rave reviews ben tegengekomen leek het me wel het uitproberen waard. 

Ingrediënten
De basis van de toner bestaat (naast water) uit alcohol en glycerine. Omdat alcohol uitdrogend kan zijn, en glycerine juist hydraterend is, zijn dit twee ingrediënten met tegenovergestelde werkingen. 

Alcohol kan uitdrogend zijn, maar wordt soms ook als een positief ingrediënt gezien omdat het ervoor zorgt dat andere ingrediënten beter de huid kunnen indringen. In deze toner staat het hoog op de ingrediëntenlijst, en als je een gevoelige, droge huid hebt is dit dus niet positief. De toner is echter bedoeld voor de gecombineerde tot vette huid, en bevat huid verbeterende ingrediënten waardoor ik persoonlijk denk dat de hoeveelheid alcohol voor niet heel schadelijk is. Iedereen heeft echter een andere huid en kent zijn/haar huid het beste, dus dit is een persoonlijke afweging.

Glycerine is een hydraterend ingrediënt, dat ook van nature in de huid zelf te vinden is. Het is in staat de huid te bevochtigen door water aan te trekken en in de bovenste huidlaag te houden. Naast glycerine zit er nog een hydraterend ingrediënt in de toner, namelijk Propylene Glycol. Dit is een ingrediënt dat de huid in iets lichtere mate dan glycerine hydrateert, en ervoor zorgt dat andere (werkzame) stoffen de huid beter kunnen penetreren.

Salicylzuur staat net in het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst, waardoor de toner een effectieve concentratie van dit ingrediënt bevat. Salicylzuur is een effectief ingrediënt tegen onzuiverheden zoals white heads en black heads omdat het in olie oplosbaar is en daardoor effectief poriën (met talg) kan zuiveren. Bij regelmatig gebruik kan salicylzuur de (onzuivere) huid enorm helpen. Daarnaast is het een exfoliant, en zorgt het ervoor dat de bovenste huidlaag wordt verwijderd waardoor de gehele huid er stralender uit ziet.

Glycolzuur, een AHA, staat in het 2/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst waardoor ik betwijfel het om een effectieve concentratie gaat. Biotherm zal de exacte percentages niet zelf publiceren, dus dit is een kwestie van inschatten. De toner bevat echter wel een effectieve concentratie salicylzuur, en in de regel werken salicylzuur en glycolzuur samen het beste. Dat er dus glycolzuur in de toner zit is alleen maar positief, en zorgt waarschijnlijk wel voor de stimulering van cel aanmaak en huidvernieuwing, waardoor bijvoorbeeld acne littekens (iets) sneller vervagen. 

Ook staat licorice extract of zoethoutwortel extract op de lijst, net in het 2/3e gedeelte. Licorice extract is een anti-inflammatoir ingrediënt dat oplichtend werkt, en dus kan helpen bij acne littekens en hyperpigmentatie. Daarnaast bevat de toner ingrediënten die de pH-waarde van de toner in balans houden, zodat de salicylzuur effectief kan exfoliëren, en kleine hoeveelheden conserveermiddelen en parfum.
Mijn mening
De toner bestaat uit een hele dunne, doorzichtige vloeibare substantie. Hierdoor gebruik ik de toner het liefst door het op een wattenschijfje over mijn gezicht te halen. Hij voelt heel mild aan op de huid en prikt helemaal niet, maar verfrist de huid vooral. Hij kalmeert de huid voor mijn gevoel niet, maar dat is ook geen claim die Biotherm maakt. Op mijn huid trekt de toner vrijwel meteen in, en kan ik gelijk mijn moisturizer aanbrengen.

Ik gebruik een cleanser met 2 % salicylzuur, die mijn dode huidcellen altijd een beetje losweekt, en deze toner neemt die dode huidcellen voor mijn gevoel mee op het wattenschijfje (ik zie op het wattenschijfje een grijze waas).

In tegenstelling tot andere toners met alcohol (zoals bijvoorbeeld de Clinique Clarifying Lotion 4) ruik ik totaal geen alcohol bij het gebruiken van deze toner, wat heel fijn is. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar dit geeft mij het gevoel dat de alcohol hopelijk niet zó schadelijk is voor mijn huid en voornamelijk helpt bij het indringen van salicylzuur en glycolzuur in de huid.

Ik heb zelf het idee dat de toner mijn huid wel exfolieert, maar ik merk geen specifieke verfijning van de huidtextuur. Mijn huidtextuur is sinds ik deze toner gebruik min of meer hetzelfde gebleven. Qua onzuiverheden blijft mijn huid ook enigszins hetzelfde, wat voor mijn huid wel positief is omdat veel producten mijn onzuiverheden verergeren. Af en toe heb ik nog steeds een ontsteking, en deze toner is niet in staat die ontstekingen te voorkomen. Wel is deze toner naar mijn idee in staat kleinere onzuiverheden als blackheads (mee-eters) te voorkomen. Ik heb ook gemerkt dat mijn gehele teint iets frisser en iets stralender is sinds ik deze toner gebruik. Ik vermoed echter dat dit komt doordat mijn MAC Lightful Softening Lotion inmiddels op is, en die geen AHA of BHA bevat.

Persoonlijk denk ik niet dat dit een perfecte toner is voor de huid met milde tot ernstige acne, omdat de toner niet heel erg helpt bij het voorkomen van ontstekingen. Wel denk ik dat de toner bij regelmatig gebruik zal helpen bij een gecombineerde tot vette huid met onzuiverheden als whiteheads en blackheads. Hoewel de toner dus alcohol bevat, voelt hij vrij mild aan op de huid en zou het dus een optie kunnen zijn voor een gevoelige huid (die wel alcohol kan tolereren). De toner doet mij persoonlijk denken aan de Vichy Zuiverende Lotion, maar is net wat milder en minder irriterend. 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Alcohol Denat., Glycerin, Sodium Citrate, Propylene Glycol, Salicylic Acid, Citric Acid, Triethanolamine, PEG-60 Hydrogenated Castor Oil, Glycolic Acid, Dipotassium Glycyrrhizate, Disodium EDTA, Linalool, Limonene, Benzyl Benzoate, Hydrolyzed Algin, Zinc Sulfate, Vitreoscilla Ferment, Parfum

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog heb je, ik volg je nu een tijdje en ben sinds twee jaar heel erg gaan letten op ingredienten in skincare, beautypedia en google zijn je beste vrienden :) je zou eens de milde tonic van clinique kunnen proberen dit is een zelfde soort toner met salicylzuur. Ik gebruik hem met met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, leuk dat je ook zo met skincare bezig bent! Ik vind Beautypedia geweldig, maar af en toe lees ik ook wat slechte dingen over hun methoden dus ik blijf voorzichtig.

      Thanks voor de tip, ik ga kijken of ik die kan vinden als deze Biotherm toner op is :)

      Verwijderen