Biotherm Skin Vivo Uniformity Anti-Dark Spots Reversive Concentrate


Biotherm's Skin Vivo lijn is specifiek gericht op het tegengaan van huidveroudering. De Anti-Dark Spots Reversive Concentrate (€ 36,-) is onderdeel van die lijn, en gaat pigmentvlekken tegen. Volgens Biotherm bevat dit serum een hoge concentratie verhelderende bestanddelen die voor een egale, stralende en jonge teint moet zorgen. 

Biotherm claimt zelfs dat ongeveer 80 % van de pigmentvlekken binnen vier weken zou zijn afgenomen qua omvang en zichtbaarheid. Iedereen die zich bezig houd met hyperpigmentatie, pigmentvlekjes en acne littekens is het er misschien wel over eens dat het een huid probleem is waar veel tijd (en energie en geld) in gaat zitten. Daadwerkelijk zo'n grote verandering zien binnen vier weken is dus best wel bijzonder. 

Ingrediënten
De dark spot corrector van Biotherm heeft een lange ingrediëntenlijst die zo ongeveer het hele doosje in beslag neemt. Vitamine C, salicylzuur en licorice extract (zoethoutwortel extract) vallen mij bij deze lijst meteen op. 

De basis van dit product bestaat echter (naast water) uit alcohol en glycerine. Alcohol kan uitdrogend werken en is voor sommige mensen problematisch. Als je een (zeer) gevoelige of droge huid hebt, is dit product dus misschien niet voor jou. Er zitten echter ook hydraterende ingrediënten in deze dark spot corrector, zoals glycerine, propylene glycol en (in kleinere hoeveelheid) hexylene glycol. 

Vitamine C staat hoog op de ingrediëntenlijst, en is het ster ingrediënt van dit serum (hoewel Biotherm dit niet zo benadrukt in de marketing). De vorm van vitamine C is stabiel, en redelijk goed bestand tegen lucht en zuurstof waardoor het niet extreem belangrijk is dat de serum in een luchtdichte verpakking zit. Vitamine C is een krachtige anti-oxidant die schade in de huid tegengaat en de huid beschermt. Er is veel onderzoek naar vitamine C en zonlicht, want hoewel vitamine C dus afbreekt bij blootstelling aan zonlicht schijnt het bij regelmatig gebruik juist de huid te helpen een natuurlijke zonnebescherming aan te maken. Ook heeft vitamine C oplichtende of lightening kwaliteiten, en zorgt het voor een strakkere, jongere huid doordat het de aanmaak van collageen stimuleert.  

De dark spot corrector bevat ook salicylzuur, net in het 1/3e gedeelte van de lijst. Omdat het nog in het 1/3e gedeelte van de lijst staat zou het misschien een effectieve concentratie bevatten, maar Beautypedia schat in dat die concentratie niet wordt gehaald. De salicylzuur zal dus waarschijnlijk niet exfoliëren, maar salicylzuur in lagere concentraties is wel in staat de huid te hydrateren. 

Er zitten een aantal plantenextracten in dit serum, namelijk:  
- Licorice extract of zoethoutwortel extract, een anti-oxidant met oplichtende kwaliteiten. Dit ingrediënt staat in het 2/3e gedeelte van de lijst en kan dus een effectieve concentratie zijn. Het is echter een kwestie van uitproberen om te kijken of jouw pigmentvlekken hier ook echt op reageren.
- Vaalboom extract, een ontstekingsremmend ingrediënt met anti-bacteriële kwaliteiten
- Toverhazelaar, een adstringerend ingrediënt dat ook anti-inflammatoir en anti-bacterieel is. Er zit echter een kleine hoeveelheid van dit ingrediënt in het serum.
- Algen extract, dat als verdikker (thickening agent) werkt
- Vlinderbloem extract, een anti-oxidant waar nog weinig bekend over is

De ingrediëntenlijst is zo lang omdat het vrij veel siliconen, emolliënten, ingrediënten die de pH-waarde in balans houden, conserveermiddelen en parfum bevat. Deze ingrediënten zijn niet irriterend of per definitie slecht voor de huid (hoewel dit altijd per persoon verschilt), en persoonlijk denk ik dat ze vaak gewoon noodzakelijk zijn. Toch vind ik het opmerkelijk dat de lijst er zo vol mee zit, en als je een gevoelige huid hebt of bijvoorbeeld siliconen mijdt is dit iets om rekening mee te houden. 

Mijn mening
Ik kocht dit serum omdat ik altijd een zo egaal mogelijke huid wil realiseren, en je daarvoor in de regel een hoge SPF, AHA of BHA en dark spot corrector moet gebruiken. Toen ik dit product zag, heb ik totaal niet naar de ingrediënten gekeken omdat ik na het lezen van de zin ‘Tested on Asian skins’ wat op de verpakking stond al om was. Ten eerste heb ik zelf een (Zuid-)Aziatische huid, en ten tweede maakte ik de assumptie dat het dan misschien wel in Oost-Azië of met Oost-Aziatische kennis zou zijn geformuleerd.

Ik heb het elke ochtend en avond gebruikt, voor ongeveer twee maanden. De tube bestaat uit 15 milliliter, en is dus vrij snel op. Het is een Anti-Dark Spots Reversive Concentrate, en dus bedoeld voor alleen de donkere plekjes, littekens en pigmentatie maar ik gebruik dark spot correctors graag als serums over mijn hele gezicht (en voornamelijk op mijn wangen en kin). 

De dark spot corrector bestaat uit een dunne, witte, vloeibare substantie die op mijn huid vrijwel meteen intrekt. Het laat wel een voelbaar laagje achter op mijn huid, die niet meteen intrekt of vervliegt maar echt op mijn huid blijft liggen. Ik vind het persoonlijk niet storend, omdat het een serum is en ik daarna mijn moisturizer aanbreng. 

Naar mijn ervaring heeft dit serum mij niets negatiefs, maar ook niets positiefs opgeleverd. Ik kreeg er geen onzuiverheden van, het irriteerde mijn huid niet en heeft ook geen vlekjes donkerder gemaakt maar het heeft ze ook zeker niet lichter gemaakt. Het deed in principe helemaal niets voor mijn huid. Een SPF gebruiken is bij het tegengaan van hyperpigmentatie ontzettend belangrijk, en ik heb dus ook trouw elke dag met UV-bescherming gesmeerd. Ook heb ik in combinatie met deze dark spot corrector AHA en BHA gebruikt (de Clarins Doux Exfoliant). Maar toch waren mijn acne littekens net zo donker na gebruik als voor gebruik, en had ik het product in principe niet hoeven te gebruiken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een zéér moeilijke huid heb als het op hyperpigmentatie aankomt. Ik vermoed dat vitamine C geen effecten heeft op mijn huid, en ik het echt moet hebben van chemische skin lighteners (bijvoorbeeld zoals die in Pepta-Bright van Indeed Labs). Het oplichten van donkere plekjes is voor iedere huid anders, en een kwestie van uitzoeken welke oplichtende of lightening ingrediënten voor jouw effectief zijn. Als je vermoed dat jouw huid wel goed reageert op vitamine C, dan is dit serum misschien wel het uitproberen waard. Omdat de dark spot corrector vrij hydraterend is en een laagje achter laat (op mijn huid) denk ik dat dit product het meest geschikt is voor de droge tot normale huid, hoewel het op mijn vette huid niet voor onzuiverheden heeft gezorgd.

Meer informatie? 

Ingrediënten
Water, Alcohol Denat., Glycerin, Cyclohexasiloxane, Propylene Glycol, C12-15 Alkyl Benzoate, Octyldodecanol, Ascorbyl Glucoside, Triethanolamine, Acrylamide/Sodium Acryloyldimethyltaurate Copolymer, Cetearyl Ethylhexanoate, Isohexadecane, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Steareth-100, Capryloyl Salicylic Acid, Titanium Dioxide, Sodium Citrate, Polysorbate 80, Bisabolol, 2-Olemido-1, 3-Octadecanediol, Mica, Tetrasodium EDTA, Isopropyl Myristate, BHT, Vitreoscilla Ferment, Citric Acid, Dipotassium Glycyrrhizate, Terminalia Sericea Extract, Benzyl Salicylate, Sucrose Dilaurate, Farnesol, Linalool, Limonene, Butylphenyl Methylpropional, Palmaria Palmata Extract, Polysorbate 20, Hexylene Glycol, Geraniol, Pisum Sativum Extract, Triticum Vulgare Germ Extract, Caprylyl Glycol, Citronellol, p-Anisic Acid, Hamamelis Virginiana Extract, Fragrance, Phenoxyethanol

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen