Clarins UV Plus SPF 40 Day Screen High Protection


Clarins UV Plus SPF 40 (€ 42) is een zonnebrandcrème die oorspronkelijk werd uitgebracht als onderdeel van de Bright Plus HP lijn. Deze Bright Plus HP lijn is een brightening lijn die moet zorgen voor een heldere, stralende en egale teint en wordt alleen in Oost-Azië en Noord-Amerika verkocht. In Nederland hebben wij deze lijn niet, maar wordt de UV Plus wel apart verkocht.

Zonnefilter
De zonnefilter in deze SPF is Titanium Dioxide, waarvan er 8,1 % in zit. Titanium Dioxide is een minerale zonnefilter die voldoende beschermt tegen UVA-straling, en behoorlijk beschermt tegen UVB-straling. UVA-straling zorgt voor veroudering van de huid, zoals rimpels en hyperpigmentatie, en UVB-straling zorgt voor een verbrandde huid. Beide soorten straling kunnen tot huidkanker leiden. Lees er hier meer over. 

Titanium Dioxide is daarmee een goede zonnefilter, die de huid voldoende beschermt. Omdat het een minerale zonnefilter is, werkt de bescherming meteen en is het een filter die de gevoelige huid niet snel irriteert. Daarnaast is Titanium Dioxide een stabiele filter, en zal het niet snel afbreken bij blootstelling aan zonlicht. 

Overige Ingrediënten
De SPF bestaat verder voornamelijk uit siliconen en water, en alcohol staat ook vrij hoog op de lijst. Aan de lijst te zien zitten er behoorlijk veel siliconen in. Dit verbaast mij niets omdat de finish van dit product behoorlijk mat en zijdezacht is. Siliconen zorgen voor ‘houvast’ in het product, maar volgens sommige mensen zou het acne kunnen bevorderen omdat het de huid niet zou laten ademen. Siliconen zijn inderdaad afsluitend of occlusief, maar zorgen er niet per se voor dat de huid niet kan ademen. Het kan echter wel zo zijn dat sommige mensen gevoelig zijn voor (te veel) siliconen, en daardoor irritaties of onzuiverheden ondervinden.

Alcohol is waarschijnlijk hetgeen wat deze SPF zo matterend en dun maakt, en daarom onmisbaar voor de finish. Het is het vijfde ingrediënt op de ingrediëntenlijst (op Titanium Dioxide na), en persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem. Als je echter een hele gevoelige huid hebt, of merkt dat je huid niet goed reageert bij alcohol kan dit problematisch zijn.

De UV Plus bevat ook hydraterende ingrediënten, hoewel deze wat lager op de ingrediëntenlijst staan. Glycerine, Butylene Glycol en Vitamine E hydrateren allemaal de huid, waarbij Vitamine E ook nog als anti-oxidant werkt. Vitamine E in UV-bescherming is heel goed, omdat het de effectiviteit van zonnefilters vergroot en de schade die vrije radicalen veroorzaken bij blootstelling aan zon kan verminderen.

Clarins zou Clarins niet zijn zonder plantenextracten aan de formule toe te voegen, en dat zijn de volgende:
- Meloen extract, een anti-oxidant rijk aan vitamine A en C.
- Groene thee extract, een sterke anti-oxidant die anti-aging en ontstekingsremmend werkt
- Rozewortel extract, een anti-oxidant dat de huid beschermt en vooral anti-aging werkt doordat het de collageen aanmaak ondersteunt
Deze anti-oxidanten zijn allemaal positief voor de huid, maar staan in het laatste gedeelte van de ingrediëntenlijst. Anti-oxidanten zijn altijd nuttig, maar ik verwacht persoonlijk nooit veel van ingrediënten die lager op de lijst staan.

Ook laag op de ingrediëntenlijst staan een vorm van alcohol, parfum en conserveermiddelen. Deze zijn allemaal niet nuttig of geweldig voor de huid, maar staan zo laag op de lijst dat het geen echt probleem voor de huid kan vormen. 

Finish
De finish van deze UV-bescherming is, vooral voor de gecombineerde tot vette huid, perfect. De substantie zelf lijkt op die van Japanse zonnebrandcrèmes en is heel dun en waterig. Eenmaal uitgesmeerd droogt het op tot een matte poeder finish (een stukje lichter dan de Bioré UV Perfect Face Milk) die heel goed blijft zitten. Persoonlijk gebruik ik veel product (minstens een theelepel) en zie ik ongeveer de eerste vijf minuten een lichte blauwe tot witte waas op mijn donkere huid. Als de SPF helemaal is opgedroogd en ingetrokken verdwijnt die echter.

Een nadeel dat ik wel keer op keer ondervind met deze SPF is dat hij ‘rult’ bij mijn haarlijn. Zodra ik hem uitsmeer naar mijn haarlijn toe vormen er hele kleine (witte) ‘balletjes’ van het product die in mijn haarlijn gaan zitten. Ik heb een warrige haarlijn à la Kim Kardashian (voordat ze het weg laserde), dus daar kan het ook mee te maken hebben.

De finish droogt mijn huid niet uit, maar ik kan me voorstellen dat een droge huid geen baat heeft bij zo'n matte finish. Hierdoor denk ik dat de finish van dit product het meest geschikt is voor de gecombineerde tot vette huid, en de huid die glanst en daardoor behoefte heeft aan matterende producten. Ook werkt de finish heel goed als een basis voor onder make-up (foundation) en draag ik zelf nooit primer als ik deze SPF gebruik.

Meer informatie?
Clarins
Beautypedia
Makeupalley

Ingrediënten
Active: Titanium Dioxide 8.1%; Inactive Ingredients: Cyclopentasiloxane, Water, Polyglyceryl-3 Polydimethylsiloxyethyl Dimethicone, Corn Starch Modified, Alcohol, Aluminum Hydroxide, Stearic Acid, Sodium Chloride, PEG/PPG-18/18 Dimethicone, Phenoxyethanol, PEG/PPG-20/15 Dimethicone, Tocopheryl Acetate, Fragrance, Hydroxypropyltrimonium Maltodextrin Crosspolymer, Disodium EDTA, Butylene Glycol, Glycerin, Pentylene Glycol, Cucumis Melo (Melon) Fruit Extract, Biosaccharide Gum-4, Thermus Thermophillus Ferment, Lapsana Communis Flower/Leaf/Stem Extract, Camellia Sinensis Leaf Extract, Potassium Sorbate, Rhodiola Rosea Root Extract, Sodium Lauryl Sulfate, Benzyl Salicylate, Geraniol, Citronellol, Benzyl Benzoate, Butyl Phenyl Methylpropional, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Limonene, Hexyl Cinnamal, Linalool

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen