De ideale skincare routine: CTM


Oost-Aziatische vrouwen zoals in Japan en Zuid-Korea staan bekend om hun uitgebreide skincare routine. Hoewel skincare routines per persoon variëren, schijnt die van Oost-Aziatische vrouwen vijf tot tien stappen per avond te zijn. Ook in West-Europa en Noord-Amerika besteden we veel meer aandacht aan onze huid, en gebruiken we cleansing oils, serums, SPF, cleansing balms, sheet masks, exfolianten en gezichtsborstels als de Clarisonic en Visapure. Al deze producten dragen bij aan een mooie huid, maar worden soms ook erg veel voor de huid. In deze post bespreek ik de ideale skincare routine volgens de meeste (westerse) skincare experts: CTM.

CTM
CTM staat voor cleanse, tone, moisturize en is volgens veel mensen de basis voor een mooie en gezonde huid. Het is eigenlijk de meest basic skincare routine, en soms lijkt het erop dat vrijwel iedere vrouw deze routine 's ochtends en 's avonds herhaalt. Toch zijn er veel mensen die bijvoorbeeld 's ochtends hun huid niet reinigen, of altijd de toner overslaan omdat ze het nut er niet van in zien. 

Er is echter een reden dat CTM ten grondslag ligt van elk skincare regimen, het pakt namelijk de meest algemene huidproblemen aan en is echt de crux van goede huidverzorging. Het is net als het beschermen van de zon door middel van SPF één van de grondbeginselen van skincare. 

Cleanse
De huid reinigen is vereist - persoonlijk denk ik niet dat er iets belangrijkers is (behalve misschien SPF...). 's Avonds moet alle make-up grondig worden gereinigd, zodat mogelijke verstoppende ingrediënten niet onnodig lang op de huid blijven en de huid kan ademen. Ook als je geen make-up draagt is het belangrijk om de huid te reinigen - het vuil, talg en zweet dat zich door de dag heeft verzameld op de huid is niet goed voor de huid en zonder te reinigen werkt dit alleen maar langer door op de huid. Als je daarnaast gaat slapen zonder je huid te reinigen geef je bacteriën niet alleen langer een kans (en wordt je huid viezer), maar verspreid je ze ook op je kussensloop en beddengoed. 

's Ochtends reinigen lijkt voor sommige mensen onnodig. En om heel eerlijk te zijn ken ik wel wat mensen voor wie 's ochtends niet reinigen juist goed werkt. Toch denk ik dat 's ochtends reinigen voor de meest mensen wel belangrijk is, maar vooral voor de gecombineerde tot vette huid. Ten eerste transpireer je 's nachts en ten tweede gaat de huid ook 's avonds door met talg produceren. Ook als je treatments gebruikt (zoals tretinoine/vitamine A, benzoyl peroxide, AHAs of BHAs) is het belangrijk die van je gezicht te spoelen omdat ze niet goed met zonlicht reageren.

Toner
Toner is de stap die het meest wordt overgeslagen, maar vooral in de Verenigde Staten om de één of andere reden onpopulair is. Toner werd in de eerste instantie gebruikt om zeep- en make-up resten van de huid te verwijderen, maar omdat cleansers tegenwoordig zo goed zijn is dit vaak niet nodig. Ook werden toners gebruikt om de pH-waarde van de huid weer in balans te brengen nadat de cleanser die had verlaagd.

Net zoals cleansers zijn verbeterd, zijn toners dat ook. Sommige toners bevatten inmiddels hele goede ingrediënten, en hebben bovendien allemaal hun eigen doeleinde. Er zijn hydraterende toners voor de droge of vochtarme huid, exfoliërende toners voor de onzuivere huid en kalmerende toners voor de gevoelige huid.

In veel toners zitten soms grote hoeveelheden alcohol, en als je huid daar gevoelig voor is of als je het geen fijn ingredient vind is het soms moeilijk om een goede toner te kiezen. Beautypedia heeft een lijst van beste toners opgesteld zonder alcohol (hoewel die alleen uit Paula's Choice producten of alleen in Amerika verkrijgbare merken bestaat). MAC Lightful Softening Lotion staat daar ook tussen, die vind ik zelf erg fijn. 

Moisturize
Moisturizers of crèmes slaan maar heel weinig vrouwen over, omdat iedereen (vooral in het klimaat in Nederland) daar behoefte aan heeft. Het voornaamste doel van een crème is om de huid te hydrateren en de huidbarrière te beschermen en versterken. Tegenwoordig bevatten dagcrèmes vaak ook een SPF, en soms anti-oxidanten die de huid verbeteren.

Sommige skincare experts claimen dat de vette huid niet altijd een moisturizer nodig heeft, of alleen op de droge delen in het gezicht. Persoonlijk denk ik dat zelfs de vette huid baat heeft bij een moisturizer, zodat de huid minder snel wordt aangezet tot het produceren van talg, en ook omdat de vette huid zowel vet als vochtarm kan zijn.

Aanvullende skincare
Als CTM de basis is van je skincare routine, zit je al goed. Maar ik denk zelf wel dat een goede skincare routine net wat meer bevat, namelijk een SPF. Persoonlijk vind ik een apart SPF product echt heel erg belangrijk, en het liefst SPF 50 PA +++ zodat je lang en goed beschermt bent tegen UV-straling.

De volgende skincare stappen zijn aanvullend en aan te passen op de eigen huid: 
- Een pre-cleanser, oil cleanser of cleansing balm die je als eerste cleanser gebruikt als je make-up draagt, zoals bij de double cleansing method
- Een (dagelijkse) exfoliant om de huidtextuur te verfijnen, dode huidcellen te verwijderen en de huid zuiver te houden
- Een spot treatment voor onzuiverheden, zoals benzoyl peroxide
- Een (dagelijks) serum met anti-oxidanten of hyaluronzuur dat specifieke huidproblemen aanpakt zoals hyperpigmentatie of hydratatie
- Een (wekelijks) masker dat specifieke huidproblemen aanpakt zoals onzuiverheden (kleimasker) of hydratatie

Double cleanse, double tone, double moisturize
Mocht je écht een stap verder willen gaan, dan zou je naast twee keer reinigen (double cleansing) ook twee keer kunnen tonen. Hierbij gebruik je eerst een exfolierende toner en vervolgens een hydraterende toner, om je huid zuiver als gehydrateerd te houden. Ook het moisturizen van de huid wordt door sommige Oost-Aziatische vrouwen in twee stappen gedaan, bijvoorbeeld door op de droge gedeeltes van de huid een hydraterende, dikkere crème te smeren en op de vette gedeeltes een lichte gel-crème of matterende moisturizer.

4 opmerkingen:

  1. Interessant artikel! Ik gebruik minstens elke ochtend en avond cleanser, toner en moisturizer en elke avond een exfoliant. Ik gebruik wekelijks een masker en hoop binnenkort ook nog een serum aan mijn routine toe te voegen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te weten hoe het nu precies moet. Zelf reinig ik niet elke ochtend mn gezicht met een cleanser maar gebruik alleen toner. Ik heb wel een vette huid maar hij droogt makkelijk uit van reinigers. Zelfs de gel reinigers voor de meest droge en gevoelige huid droogt uit. Nu double cleanse ik s' avonds eerst met olie en dan een melk. Vervolgens gebruik ik een exfoliant. Overdag wissel ik mn dagcreme en mn zonnebrandcreme af. Beide gebruiken is te vet voor mn huid, zeker als ik ook nog make up gebruik.

    Ik heb trouwens weleens gelezen dat je beter s'ochtends geen exfoliant kan gebruiken omdat je huid gevoeliger wordt voor zonlicht. Maar als ik hem dus s' avonds aanbreng en s'ochtends afwas zou die gevoeligheid dus verdwijnen als ik het goed begrijp.

    En ik had ooo nog een vraagje over spf in de winter. Ik gebruik nu la roche posay maar ik vind hem te vet voor in de winter. Zou ik ook de bb cream van bobbi brown met factor 35 kunnen gebruiken dan?




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je huid uitdroogt van gel reinigers en face washes kun je inderdaad het beste bij oil cleansers, cleansing balms en reinigingsmelk blijven en dan voor degenen zonder alcohol en sodium lauryl sulfate kiezen, met vooral hydraterende ingrediënten zoals glycerine die niet agressief zijn voor de huid. Veel dermatologen zeggen trouwens dat een SPF altijd belangrijker is dan een moisturizer/dagcrème.

      Een exfoliant met AHA of BHA zorgt er inderdaad voor dat je huid gevoeliger wordt voor zonlicht, maar dit is omdat het de dode huidcellen losweekt dus ook nadat je het eraf hebt gespoeld. Het is vooral belangrijk tretinoine (vitamine A zuur) van de huid af te spoelen, omdat dat slecht reageert met zonlicht. Sorry, dat staat een beetje krom uitgelegd in dat stukje merk ik nu.

      Omdat UVA-straling ook bij bewolking (en bijvoorbeeld door glas) doordringt tot de huid, en dit de straling is die zorgt voor huidveroudering zoals rimpels en pigmentatie is het ook in de winter belangrijk een (hoge) SPF te dragen. Een BB cream met SPF 35 beschermt je huid waarschijnlijk niet genoeg, omdat je dan een theelepel van het product zou moeten gebruiken.

      Persoonlijk zou ik dus liever een apart SPF product gebruiken, maar op zoek gaan naar een SPF die matteert (die van Kiehl's schijnt erg goed te zijn, maar die van Clarins vind ik persoonlijk één van de beste). Anders kun je ook de BB cream gebruiken, maar dan vrij veel aanbrengen en ook opnieuw aanbrengen.

      Verwijderen
    2. Dankje voor je utgebreide reactie:) Ik koop dan toch die van Kiehls of Clarins. Uitproberen kan geen kwaad en vind ik altijd wel leuk. Sowieso is m'n huid door de exfoliant zo mooi geworden dat ik foundation meer voor de lol opsmeer:p

      SPF blijft natuurlijk altijd een beetje vettig en producten vanbuiten de EU zoals Japan bestellen doe ik liever niet, omdat ik niet weet welke stoffen daar wel toegestaan zijn.

      Verwijderen