Philosophy Miracle Worker Dark Spot Corrector


Philosophy vind ik een heel interessant merk - ze hebben geweldige peelings en ik ben fan van de anti-acne lijn Clear Days Ahead (helaas niet in Nederland verkrijgbaar). Miracle Worker is Philosophy's anti-aging lijn die huidveroudering moet verbeteren, en de Miracle Worker Dark Spot Corrector (€ 51,15) is speciaal voor het tegengaan van hyperpigmentatie.

Philosophy claimt dat de Dark Spot Corrector skin brighteners bevat die hyperpigmentatie ten gevolge van ouderdom, overmatige blootstelling aan de zon en acne (acne littekens) zal verhelderen, en daarnaast voor een egale teint zal zorgen.

Ik gebruik graag dark spot correctors en brightening serums om mijn huid zo egaal mogelijk te krijgen, en was heel erg benieuwd naar deze dark spot corrector van Philosophy omdat Beautypedia er erg enthousiast over is. 

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van dit product is heel lang, maar bevat goede ingrediënten en geen alcohol (ethanol) of parfum. Het ster ingrediënt van de Dark Spot Corrector is absoluut Niacinamide, wat als vijfde ingrediënt op de lijst staat. Niacinamide is ook wel bekend als vitamine B3, en is in principe een sterke anti-aging anti-oxidant. Het kan de elasticiteit van de huid bevorderen, pigmentatie tegen gaan, de huidbarrière versterken en talgproductie verminderen. Dit maakt het een ingrediënt dat zowel voor de droge huid als voor de vette huid ideaal is. In concentraties van vijf procent of meer helpt het tegen hyperpigmentatie en zou het zelfs vergelijkbaar zijn met hydroquinone, een ingrediënt dat als een soort gouden standaard geld bij de behandeling van pigmentatie. (lees er hier meer over). 

Naast Niacinamide is vitamine C waarschijnlijk het meest effectieve, oplichtende ingrediënt in Philosophy's Dark Spot Corrector. Er zitten twee stabiele vormen van vitamine C in dit product, waarvan er één in olie oplosbaar is. Hierdoor kan de vitamine C wellicht beter in de huid doordringen en minder snel oxideren (op de huid). Ook zit er een vorm van vitamine C in die de huid beter kan hydrateren en vrije radicalen kan reduceren die bij UVB-straling vrijkomen. Vitamine C is een sterke anti-oxidant die de aanmaak van melanine in de huid tegengaat, de huid helpt bij zichzelf beschermen tegen de zon en collageen aanmaak stimuleert. 

De Dark Spot Corrector bevat verschillende chemische of synthetische oplichtende ingredienten, die de aanmaak van melanine tegengaan en de donkere plekjes kunnen oplichten. Zo zit er Undecylenoyl Phenylaline in, nog net in de het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst. Undecylenoyl Phenylaline is een lightening ingredient dat de melanine aanmaak in de huid tegengaat, en wat ook in Indeed Labs Pepta-Bright zit. Hexylresorcinol is een vergelijkbaar oplichtend ingrediënt, dat hyperpigmentatie kan oplichten en de teint kan verhelderen. 5 % hexylresorcinol zou net zo effectief moeten zijn als 2 % hydroquinone. Phenylethyl Resorcinol (ook bekend als SymWhite 377) is minder goed onderzocht, maar zou ook oplichtend moeten werken. De onderzoeken zijn tot nu toe niet heel erg duidelijk over dit ingredient, onder andere omdat sommige onderzoeken de effecten op haar in plaats van huid hebben onderzocht, en ook omdat dit ingrediënt in combinatie met andere skin lighteners is onderzocht, in plaats van alleen.

Andere effectieve ingrediënten zijn: 
- Resveratrol, een sterke anti-oxidant, afkomstig van rode druiven en rode wijn. Het zou een sterk anti-inflammatoire werking hebben en celvernieuwing stimuleren. Dit zou veroudering van de huid tegengaan, omdat (bij blootstelling aan de zon) de huidcellen zich sneller vernieuwen. 
- Tocopheryl Ferulate, een combinatie van vitamine E en ferulazuur (ferulic acid). Dit zijn allebei sterke anti-oxidanten die de huid beschermen, de huidbarrière versterken en de huid helpen zich te beschermen van de zon. Ferulazuur ondersteunt de stabiliteit en effectiviteit van andere anti-oxidanten, zoals vitamine E, wat dit een goede combinatie maakt.
- Hyaluronzuur, een sterk hydraterend ingrediënt.
- Vitamine E, een anti-oxidant die de huid beschermt en verzacht. 
- Bisabolol, een anti-irriterend ingrediënt dat de huid verzacht en kalmeert.
- Arginine, een aminozuur dat ook als anti-oxidant werkt.
- Retinyl palmitate, een vorm van vitamine A. Vitamine A is een sterke anti-oxidant, maar staat in dit product zo laag op de lijst dat ik hier nauwelijks effecten van zou verwachten.

De rest van de Dark Spot Corrector bestaat uit fatty alcohols die werken als emolliënten en verdikkers, en emulgatoren, hydraterende ingrediënten (zoals butylene glycol en fosfolipide), siliconen en conserveringsmiddelen.

Mijn mening & ervaring
De Miracle Worker Dark Spot Corrector zit in een luchtdicht pompje van 30 milliliter, en heeft een lichtbruine kleur en ietwat dikke textuur. Het lijkt eerder op een crème dan op de dunne, transparante serums die ik gewend ben. Eenmaal aangebracht is het geen dikke crème, maar voelt het wat dunner aan en trekt het redelijk snel in. Op mijn huid heeft de Dark Spot Corrector iets minder dan vijf minuten nodig om volledig te zijn ingetrokken. Het laat voor mijn gevoel wel een laagje achter op de huid, maar omdat ik daarna mijn moisturizer aanbreng, merk ik daar niets meer van.

Ik kocht deze Dark Spot Corrector puur gebaseerd op het feit dat er Niacinamide in zat, een ingrediënt wat ik nooit eerder had uitgeprobeerd. Ik heb het meer dan zes maanden trouw op mijn huid gesmeerd, waarbij ik het eerst als spot treatment alleen op mijn acne littekens gebruikte en later over mijn hele gezicht heb gebruikt. Het serum is vrij zuinig in gebruik, want ik heb er meer dan zes maanden mee kunnen doen.

Helaas heb ik echt totaal geen verschil gemerkt in opheldering van mijn donkere littekens, of een algehele stralende of egale teint. Dit serum heeft me geen onzuiverheden of iets dergelijks bezorgd, maar heeft ook niet voor vermindering van mijn pigmentatie gezorgd en daarom had ik het eigenlijk net zo goed niet kunnen gebruiken.

Iedereen heeft echter een andere huid, en bij de behandeling van hyperpigmentatie is soms veel trial and error nodig om uit te vinden welke serums, producten of ingrediënten goed op jouw huid reageren. De ingrediënten in dit serum zijn stuk voor stuk goed, en ik ben blij dat ik een serum heb kunnen uitproberen met Niacinamide, omdat ik nu weet dat mijn huid er niet sterk op reageert.

Ik heb heel veel lovende reviews over dit product gelezen, en ook Beautypedia is enthousiast dus daarom zou ik het andere mensen wel aanraden. Het is mogelijk dat de combinatie Niacinamide en vitamine C voor andere mensen juist heel goed werkt, en dit serum is dan een makkelijk verkrijgbare optie. Omdat deze Dark Spot Corrector verder geen irriterende ingrediënten bevat, is het ook het proberen waard voor de gevoelige huid.

Ik heb deze Dark Spot Corrector gebruikt in combinatie met AHAs/BHAs en SPF 50, en dat is altijd aan te raden aangezien je zo de optimale resultaten uit je serums haalt. 
Ingrediënten
Water, Glycerin, Cetyl Alcohol, Behenyl Alcohol, Niacinamide, Caprylic/Capric Triglyceride, Cetearyl Olivate, Hexyldecanol, Sorbitan Olivate, Butylene Glycol, Tetrahexyldecyl Ascorbate, Ascorbyl Linoleate, Undecylenoyl Phenylalanine, Hexylresorcinol, Phenylethyl Resorcinol, Resveratrol, Tocopheryl Ferulate, Ethyl Linoleate, Cyclopentasiloxane, Cychohexasiloxane, Ethylhexylglycerin, Glycine Soja (Soybean) Sterols, Safflower Glyceride, Potassium Cetyl Phosphate, Sodium Hyaluronate, Hydrogenated Palm Glycerides, Camellia Sinensis Leaf Extract, Rumex Occidentalis Extract, Brassica Campestris (Rapeseed) Sterols, Tocopheryl Acetate, Ascorbyl Palmitate, Linoleic Acid, Phospholipids, Bisabolol, Cetylhydroxyproline Palmitamide, Arginine, Heptapeptide-12, Beta-Glucan, Retinyl Palmitate, Lysolecithin, Methyl Dihydroxybenzoate, Disodium EDTA, Stearic Acid, Xanthan Gum, Chlorphenesin, Phenoxyethanol

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen