The Body Shop Vitamin E Face Mist


De Vitamin E Face Mist van The Body Shop is onderdeel van de gehele Vitamine E lijn, die de huid moet verzorgen en beschermen. De Vitamin E Face Mist is eigenlijk niet een toner, maar echt een verfrissende spray die tevens kan helpen bij het fixeren van make-up. The Body Shop heeft een aparte toner in haar assortiment die onderdeel is van de Vitamine E lijn. 

Ik kocht deze face mist zelf wel als toner, met de bedoeling hem als hydraterende toner over een exfoliërende toner te sprayen. Daarnaast vind ik face mists in de zomer heel fijn om mee te nemen en onderweg of op reis te gebruiken. 

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van de face mist is vrij kort, en bevat vooral hydraterende ingrediënten. Naast water bestaat de toner uit glycerine en Butylene Glycol. Glycerine hydrateert de huid door water aan te trekken en in de bovenste huidlaag te houden. In hoge concentraties is dit heel goed voor de huid (hoewel pure glycerine de huidbarrière weer kan verstoren). Butylene Glycol is een hydraterend ingrediënt dat werkt als huidbevochtiger (humectant). Het wordt echter ook vaak gebruikt in skincare om de substantie van het product te verdunnen of om de textuur van de formule te veranderen. 

Vitamine E staat net in het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst, en is dus geen hoofdbestanddeel (dat zijn Butylene Glycol en glycerine) maar is wel een voldoende concentratie. Vitamine E is een hele sterke anti-oxidant, die de huid hydrateert en beschermt. Het hydrateert de huid door verlies van water in de huid te reduceren en beschermt de huid door de huidbarrière te versterken. Daarnaast is vitamine E ontzettend behulpzaam met betrekking tot zonlicht, omdat het de huid beschermt van beginstadia van UV-schade en als anti-oxidant schade van vrije radicalen tegengaat die vrij komen bij blootstelling aan de zon.

Ook bevat de face mist een vorm van vitamine B5, dat de huid effectief zou moeten hydrateren en ook helpt bij het helen van wondjes. In grotere hoeveelheden zou het kalmerend werken bij huid irritaties en eczeem.

Tot slot zitten er conserveermiddelen, alcohol, parabenen en rozenwater in de face mist. De alcohol staat in het 2/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst, en werkt dus niet heel erg uitdrogend hoewel het voor de hele gevoelige of droge huid misschien wel irriterend of uitdrogend kan zijn. Parabenen zijn conserveermiddelen en worden gebruikt om bacteriën in producten tegen te gaan. Er is in het verleden discussie ontstaan over dit onderwerp, maar veel mensen zijn het er nu over eens dat parabenen niet echt kwaad kunnen.* Rozenwater komt oorspronkelijk van rozenbottel, dat een anti-oxidant is. Het rozenwater in deze toner staat echter vrij laag en is misschien toegevoegd vanwege de geur. 
Mijn mening
De face mist zit in een handige spray flacon en is makkelijk over je gezicht te sprayen. De geur van de face mist is typisch de Vitamine E geur van The Body Shop, en vrij sterk. Persoonlijk vind ik dat niet erg, maar het doet me wel denken aan de geur die verzorgingsproducten voor baby's vaak hebben. 

Als ik de face mist gebruik spray ik hem of op mijn huid ter verfrissing en verkoeling, of voor het fixeren van mijn make-up. Ik merk nooit héél veel verschil als ik mijn make-up fixeer met een gezichtsspray, omdat ik een vette huid heb en foundation vrij snel van mijn gezicht afglijdt (zonder primer). Wel zorgt de spray ervoor dat de finish van mijn foundation niet zo poederig meer is, maar ook niet gelijk shiny of oily. Voor mijn huid is dat ideaal, omdat ik behoorlijk veel poeder moet aanbrengen voor een matte finish maar dat niet per se heel mooi vind.

Ter verfrissing of verkoeling vind ik hem eerlijk gezegd niet de allerbeste, omdat de mist (op mijn huid) heel snel intrekt en vervliegt. Zelfs als ik drie keer spray is de face mist vrijwel meteen ingetrokken en is het gevoel van verfrissing en verkoeling daarmee ook weg. In vergelijking met de Chanel Hydra Beauty Essence Mist, zorgt de laatste toch voor meer verkoeling. Die formule heeft op mijn huid meer tijd nodig om in te trekken, waardoor ik iets meer verfrissing voel.

Zoals ik al eerder vermeldde is dit product echt een face mist, en geen toner. Hoewel het best oké geformuleerd is naar mijn mening, zal het niet voor ontzettend veel hydratatie zorgen. Wel denk ik dat deze face mist een betere optie is dan face mists met alcohol als tweede of derde ingrediënt. Ik gebruik hem één keer per dag over mijn toner heen als hydraterende toner, en hoewel het bij mij niet voor een super gehydrateerde huid zorgt, heeft het ook niet voor onzuiverheden of iets dergelijks gezorgd. 

Als toner zou ik deze face mist niet echt aanraden (ik denk simpelweg dat er betere hydraterende toners op de markt zijn), maar mocht je hem als toner willen gebruiken, dan denk ik dat hij het beste nuttig is voor mensen met een droge huid die geen make-up dragen. Je kan hem dan door de dag heen aanbrengen en dit zal je huid waarschijnlijk niet uitdrogen (wat een normale water spray of mist eerder zal doen). 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Butylene Glycol, Glycerin, Panthenol, Phenoxyethanol, Tocopheryl Acetate, Alcohol Denat., Triticum Vulgare (Wheat) Germ Oil, Methylparaben, Lecithin, Rosa Centifolia (Rose) Water, Butylparaben, Ethylparaben, Isobutylparaben, Propylparaben

* Paula Begoun van Beautypedia/Paula's Choice heeft een artikel geschreven over parabenen en conserveermiddelen in skincare en cosmetica. 

1 opmerking: