Obagi CLENZIderm M.D. Daily Care Foaming Cleanser


Obagi is een skincare merk opgezet door dermatoloog Zein Obagi, dat verschillende productlijnen bevat die allemaal serieuze huidproblemen aanpakken. Het Nu-Derm System van Obagi is bijvoorbeeld een anti-aging lijn die donkere vlekjes (hyperpigmentie) en rimpels tegengaat en de huid strakker moet maken, en het CLENZIderm M.D. System is speciaal ontwikkeld om acne tegen te gaan. Meestal wordt er in de producten van Obagi gebruik gemaakt van effectieve ingrediënten, zo zit  in het Nu-Derm System tretinoïne (vitamine A zuur) en hydroquinone, en in het CLENZderm M.D. System benzoylperoxide.

Obagi is geen merk dat vrij verkrijgbaar is, maar wordt zowel in het buitenland als in Nederland voornamelijk bij huidklinieken en huidtherapeuten verkocht. Dit komt voornamelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van effectieve ingrediënten die normaliter alleen op recept verkrijgbaar zijn (zoals bij tretinoïne en hydroquinone).

De Daily Care Foaming Cleanser is onderdeel van het CLENZIderm M.D. System tegen acne, en bevat 2 % salicylzuur. Deze cleanser is voor de gecombineerde tot vette huid, maar er bestaat ook een versie voor de droge huid - de Daily Care Cream Cleanser - die minder uitdrogend moet zijn voor de droge huid. De prijs van de Daily Care Foaming Cleanser verschilt per huidkliniek, maar wordt meestal voor (ongeveer) € 34,95 verkocht.

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van deze cleanser is behoorlijk kort. Dit is meestal een goed teken, omdat mensen er dan vanuit gaan dat het merk goed heeft nagedacht over de cleanser en er zo min mogelijk irriterende ingrediënten in zitten.

Het effectieve ingrediënt is salicylzuur, een zuur die exfolieert door dode huidcellen los te weken en in olie (talg) oplosbaar is waardoor hij tot diep in de poriën kan indringen. Dit heeft tot gevolg dat poriën minder snel kunnen verstoppen, waardoor er minder snel een puistje of ontsteking kan ontstaan.

Salicylzuur in cleansers wordt door sommige mensen aangeraden, maar door anderen weer afgeraden. Veel mensen zeggen namelijk dat effectieve ingrediënten een langere tijd in aanraking met de huid moeten komen, zodat ze goed hun werk kunnen doen. Een cleanser is maximaal een paar minuten in aanraking met de huid, omdat je hem er daarna afspoelt, en daarom zou het nutteloos zijn cleansers met effectieve ingrediënten te gebruiken. Persoonlijk ben ik het daar niet helemaal mee eens - zeker voor de probleemhuid kan het helpen om effectieve ingrediënten als salicylzuur te gebruiken in een cleanser. Hoewel het maar enkele minuten in aanraking is met de huid, is het extra versterking voor de huid om zo diep gereinigd te worden en heeft de huid er zeker baat bij in vergelijking met een cleanser zonder effectieve ingrediënten.

De cleanser bevat een emollient (Butyl Avocadate) die de huid verzacht en tegelijkertijd de aanmaak van talg zou moeten tegengaan. Voor een huid met onzuiverheden is dit ideaal, omdat de overmatige productie van talg bijdraagt aan acne. Het ingrediënt is niet heel nieuw, maar nog niet goed onderzocht en daardoor wordt het helaas niet in veel skincare producten gebruikt.

Twee van de surfactants of cleansing agents (de ingredienten de huid daadwerkelijk reinigen) zijn erg zacht in deze cleanser. De surfactant die het hoogste op de lijst staat is oorspronkelijk afkomstig van kokosnoot en reinigt de huid op zachte wijze, en wordt ook gebruikt om de irritatie van andere surfactants te verminderen. De andere zachte surfactant is sodium laureth sulfate, waar nogal wat discussie over bestaat wat betreft hoe zacht of irriterend het precies is. Hoewel het op het irriterende sodiu lauryl sulfate lijkt qua naam, is sodium laureth sulfate zachter voor de huid omdat het een andere chemische structuur heeft en eigenlijk niet te vergelijken is met sodium lauryl sulfate.

De cleanser bevat helaas ook sodium lauryl sulfate, wat ontzettend irriterend en uitdrogend is voor de huid. Het is geen gevaarlijk ingrediënt dat de huid echt kan beschadigen, maar kan de huid wel irriteren en is vooral voor de gevoelige huid niet aan te raden. Dit ingrediënt staat echter heel laag op de lijst, wat erop kan wijzen dat het misschien nauwelijks merkbaar is. Omdat de gehele ingrediëntenlijst echter zo kort is, denk ik wel dat het niet om een grote, maar wel om een redelijke hoeveelheid gaat.

Nog een mogelijk irriterend ingrediënt in de cleanser is menthol. Menthol zorgt enerzijds voor een verkoelend en kalmerend effect, maar kan juist door het sterk tintelende gevoel wat het op de huid heeft voor inflammation en irritatie zorgen. Of en hoe menthol de huid irriteert verschilt echter sterk per persoon, want sommige mensen zeggen dat de inflammation die afkomstig is van menthol niet te vergelijken is met de irritatie die zorgt voor acne en andere ontstekingen in de huid. Daarnaast is menthol een ingrediënt dat ervoor zorgt dat andere ingrediënten de huid beter kunnen indringen, en dus beter kunnen werken. Als je huid menthol tolereert, kan het in combinatie met huidverbeterende, effectieve ingrediënten juist een goede combinatie zijn.

Tot slot bevat de cleanser verdikkers en stabilisatoren die ervoor zorgen dat de textuur en houdbaarheid van het product niet veranderen. Er zit ook parfum in de cleanser - ongeveer in het midden van de ingrediëntenlijst, het gaat dus niet om een heel klein beetje parfum.


Mijn ervaring & mening
Ik wilde altijd al producten van Obagi uitproberen, omdat ik zoveel goeds over dit merk had gehoord. Toen ik eerder dit jaar last kreeg van onzuiverheden besloot ik op zoek te gaan naar een cleanser met salicylzuur, die daar misschien bij zou helpen. Cleansers met 2 % salicylzuur zijn behoorlijk lastig te vinden in Nederland, dus toen ik deze cleanser tegenkwam nam ik hem mee zonder echt naar de ingrediëntenlijst te kijken.

Toen ik de cleanser voor het eerst gebruikte, merkte ik een behoorlijk tintelend gevoel (de menthol!) wat ik niet heel erg kalmerend of plezierig vond. Ik vond het zo tintelend dat ik het in de eerste instantie gelijk van mijn huid af wilde wassen (en erg bang was dat ik een miskoop had gedaan). Na een paar keer gebruiken wende ik echter aan dat tintelende gevoel, en merkte ik ook dat de cleanser het beste werkt met warm water (geen heel koud of heel heet water die de tinteling alleen maar versterken).

Voor mijn gevoel werkte de salicylzuur in de cleanser meteen, omdat mijn huid na een week al behoorlijk zacht werd. De onzuiverheden verdwenen echter helemaal niet, die werden vooral de eerste twee weken juist erger. Na ongeveer twee á drie weken verdwenen ze (heel langzaam), en werd mijn huid zuiverder. Het werd echter tijdens het gebruik van deze cleanser nooit helemaal zuiver, dus alléén deze cleanser gebruiken tegen (milde) acne is niet genoeg.

Waar ik wel erg enthousiast over ben, is de vermindering van whiteheads en blackheads (mee-eters). Hoewel deze cleanser niet zorgde voor een compleet egale, probleemloze huid, had ik totaal geen last van whiteheads en blackheads. De cleanser zorgt dus wel voor vermindering van oppervlakkige acne.

Tijdens het gebruik van deze cleanser was mijn huid nooit helemaal zuiver, en daardoor twijfelde ik ook continue of deze cleanser wel zijn werk deed. Aan de ene kant voelde mijn huid zachter, maar aan de andere kant had ik nog wel last van ontstekingen. Daarnaast was ik persoonlijk geen fan van het tintelend een verkoelende gevoel dat de menthol op mijn huid achterliet. Ik ben er dus niet over uit of ik deze cleanser echt fijn vond. Nu ik de cleanser heb opgemaakt en een andere cleanser gebruik, merk ik wel meteen dat ik meer last heb van oppervlakkige acne als blackheads.

Omdat de menthol in de cleanser merkbaar is, zou ik deze cleanser niet aanraden aan de gevoelige huid. De cleanser reinigt vrij diep, wat misschien te irriterend is voor de gevoelige huid, en er zit zo'n hoge concentratie menthol is dat dit juist bij de gevoelige huid voor ontvlamming zal zorgen (denk ik). De vette huid zal juist meer baat hebben bij deze cleanser, omdat het diep genoeg reinigt en voor mijn gevoel wel op een goede wijze de talg verwijdert, en de salicylzuur voor een zuivere en zachte huid zorgt.

Hoewel de CLENZIderm lijn waar deze cleanser onderdeel van uitmaakt echt bedoeld is voor de huid met milde tot ernstige acne, denk ik persoonlijk dat een normale tot vette huid met een normale tot kleine hoeveelheid onzuiverheden (bijvoorbeeld oppervlakkige onzuiverheden met af en toe een ontsteking) het meest baat heeft bij deze cleanser. Daarnaast moet je het verkoelende en tintelende effect van de menthol fijn vinden of kunnen tolereren - hoewel dit tijdens gebruik na een gegeven moment wel went.

Meer informatie?

Ingrediënten
Active: Salicylic Acid (2%), Other: Butyl Avocadate, Cetyl Hydroxyethylcellulose, Cocamidopropyl Betaine, Disodium EDTA, Ethoxydiglycol, Fragrance, Menthol, Menthyl Lactate, Sodium Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Sulfate, Ext. Violet 2, Water

Geen opmerkingen:

Een reactie posten