Origins Out of Trouble 10 Minute Mask To Rescue Problem Skin


Origins valt voor mij in dezelfde categorie als Philosophy: een niche merk dat heel snel is uitgegroeid tot een populair, mainstream merk. Het is sinds 2012 in Nederland te koop, en staat bekend als een 'groen' merk dat veel gebruik maakt van authentieke en exotische plantenextracten. 

Ik wilde ontzettend lang het Clear Improvement masker uitproberen, dat vanwege de houtskool zwart uitslaat en heel grondig de huid moet reinigen en poriën moet zuiveren. Toen ik echter door één van de verkoopsters van Origins werd geholpen, werd me het Out of Trouble masker geadviseerd dat mijn onzuivere huid voornamelijk moet kalmeren. Zoals ik het heb begrepen verwijderd dit masker geen onzuiverheden, maar maakt het onzuiverheden rustiger en moet het vooral niet-irriterend werken. 

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van dit masker is vrij kort, wat ik persoonlijk altijd een goed teken vind omdat er dan zo min mogelijk 'troep' in het product zit. Naast water bestaat de basis van het Out of Trouble masker van Origins uit een synthetische was, zink oxide en titanium dioxide. De was werkt als een emollient en verdikker, en is waarschijnlijk vooral belangrijk voor de textuur van het product. 

Zink oxide en titanium dioxide zijn beiden mineralen (en minerale zonnefilters) die daarnaast voor hun textuur en kleur ook in veel verzorgingsproducten worden gebruikt. Zink kan als anti-irritant en anti-oxidant werken, maar moet in dit masker voornamelijk werken door talg en de aanmaak van talg te reduceren. Op deze manier zorgt het voor minder verstopte poriën en onzuiverheden. Titanium dioxide is ook een mineraal dat zacht is voor de huid, maar heeft geen bijzondere relatie met acne. Ik vermoed dan ook dat dit ingrediënt voornamelijk is toegevoegd om de textuur van het masker wit en zwaar te maken. 

De ster-ingrediënten die van dit masker een echt anti-acne product maken zijn de kamfer, salicylzuur en sulfer. Kamfer is oorspronkelijk afkomstig van een Aziatische boom, en is een enigszins omstreden ingrediënt. Er bestaat namelijk veel tegenstrijdige informatie over dit ingrediënt. Enerzijds staat het bekend om zijn kalmerende, ontstekingsremmende en anti-bacteriële kwaliteiten en wordt het gebruikt om pijn te verzachten doordat het verkoelend werkt. Anderzijds wordt het juist door dit verkoelende effect als irriterend en kwalijk voor de huid gezien en door sommige mensen (in grote hoeveelheden) afgeraden. Ik denk persoonlijk dat kamfer bij een gevoelige huid (die bijvoorbeeld snel rood wordt) misschien te heftig is, en als irriterend kan worden ervaren. Voor een vette huid - waar dit masker voor bedoeld is - denk ik echter niet dat dit een probleem is, en ook bevat het masker geen hele grote hoeveelheid van dit ingrediënt. 

Salicylzuur is een BHA exfoliant die tot diep in de poriën kan dringen en vooral onzuiverheden als whiteheads en blackheads kan voorkomen. Dit ingrediënt staat net niet in het eerste 2/3e gedeelte van de lijst, en ik betwijfel of er een effectieve hoeveelheid (minimaal 0,5 % - 1 %) in het product zit. Daarnaast zal de pH-waarde in dit masker niet optimaal zijn voor de effectiviteit van salicylzuur omdat er ook klei en sulfer in zit.

Sulfer staat bekend om zijn anti-bacteriële kwaliteiten en wordt daarom als anti-acne treatment gebruikt. Sulfer heeft niet de fijnste geur, maar daar ruik je in dit masker helemaal niets van (het ruikt juist naar menthol en kamfer, heel verfrissend en aromatisch). Sulfer zorgt ervoor dat de huid uitdroogt, wat voor alle types behalve de vette huid niet ideaal is. Voor de vette huid werkt sulfur juist wel doordat het verschilvering van de huid stimuleert en talg en talgaanmaak reduceert. Het kan echter ook irriterend en heftig zijn, vooral voor de (zeer) gevoelige huid.

Ook bevat het masker hydraterende ingrediënten zoals glycerine, en fatty alcohols die in tegenstelling tot andere vormen van alcohol (ethanol) de huid hydrateren en als emolliënten werken. De kamfer en sulfer zijn vrij 'heftige' ingrediënten, dus de hydraterende ingrediënten brengen dit masker enigszins in balans. Tot slot bevat het masker verdikkers, klei en parabenen. 

Mijn mening & ervaring
Het masker heeft een dikke, witte, zware textuur en ruikt sterk naar menthol en kamfer. Ik vind dit persoonlijk wel een fijne geur, maar kan me voorstellen dat het voor anderen misschien te zwaar is. Het masker zit in een tube van 100 milliliter en kost € 27,50. Dit is een gemiddelde prijs voor een masker van een high end skincare merk uit de (luxe) parfumerie, en is te vergelijken met de maskers en peelings van Clarins, maar het is niet goedkoop te noemen. 

Dit masker heb ik drie maanden lang trouw één a twee keer per week aangebracht. Op de achterkant van het masker (en op de website van Origins) staat geen instructie voor hoe vaak en wanneer je dit masker precies moet aanbrengen, maar de meeste treatments zoals dit kun je net zo vaak als je zelf wilt aanbrengen hoewel één tot drie keer per week als ideaal wordt gezien. 

Voor mijn huid werkt dit masker niet kalmerend en rustig - het breng juist mijn onzuiverheden naar boven. Als ik het masker heb aangebracht is mijn huid de volgende dag rustig, en heeft het de dag erna vaak ontstekingen. Ik vermoed dat de kamfer en de sulfer dit naar boven brengen, maar het is ook mogelijk dat de zink oxide en titanium dioxide de zwaar zijn voor mijn huid en poriën blokkeren (hoewel ik dit betwijfel omdat het masker maar zo kort op mijn huid is). Zodra ik ontstekingen heb probeer ik mijn huid niet te irriteren, maar omdat ik hoopte dat dit masker mijn huid uiteindelijk rustig zou maken bleef ik het gebruiken. Hierdoor heb ik het idee dat mijn huid in een vicieuze cirkel belandde van rust/kalmering en ontstekingen en ben ik gestopt met het gebruiken van het masker (terwijl hij nog halfvol is). 

Ik denk daarom dat dit masker niet ideaal is voor de huid met milde tot zware acne, waar het wellicht de ontstekingen alleen maar zal aanwakkeren. Misschien werkt het beter voor de onzuivere, gecombineerde tot vette huid om oppervlakkige onzuiverheden de kop in te drukken en de huid te kalmeren. Hoewel het product voor mij niet werkte, staat het op Makeupalley vrij hoog aangeschreven (een gemiddelde score van 3.9 (van de 5) en 75 % zou het opnieuw kopen). Omdat de ingrediënten (kamfer en sulfer) daarnaast ook omstreden zijn, denk ik dat dit masker een typisch geval is waarbij je het zal moeten uitproberen om te weten hoe het voor je huid zal werken. Mijn advies is dus om bij een Origins counter een sample te vragen voordat je het product aanschaft. 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Cetyl Esters, Zinc Oxide, Titanium Dioxide, Cetyl Alcohol, Cetearyl Alcohol, Glycerin, Glyceryl Stearate, PEG-100 Stearate, Camphor, Ceteareth-20, Salicylic Acid, Colloidal Sulfur, Butylene Glycol, Bentonite, Methylparaben, Propylparaben

1 opmerking: