Shiseido Pureness Balancing Softener Alcohol-Free


Pureness is de skincare lijn van Shiseido voor de jonge, onzuivere, gecombineerde tot vette huid. De Balancing Softener Alcohol-Free is één van de drie toners uit de Pureness lijn en is bedoeld om de huid te verfrissen en verzachten. De toner belooft de huid daarnaast in balans te brengen en te versterken, waardoor het onzuiverheden zou moeten tegengaan.

Ik ben persoonlijk dol op Shiseido en vind het een heel mooi merk, maar ben niet altijd even enthousiast over de Pureness producten. Ik heb de hele lijn uitgeprobeerd en heb gemengde gevoelens, maar vind deze toner één van de betere producten van Pureness. De toner kost € 28,98 voor 150 milliliter. 

Ingrediënten
Zoals de naam al aangeeft, zit er geen alcohol in deze toner. Hoewel ik niet helemaal tegen alcohol in skincare ben, hebben alcoholvrije producten wel mijn voorkeur. Ik ben dus echt blij dat er geen alcohol in deze toner zit, wat betekend dat de toner zacht voor de huid is maar ook dat de toner niet door middel van alcohol in staat is de huid te 'ontvetten'. De toner haalt niet de natuurlijke vetten van de huid weg, maar zal ook niet zorgen voor het welbekende frisse, tintelende gevoel op de huid. 

Wat zit er dan wel in de toner? Voornamelijk hele zachte, hydraterende ingrediënten. Naast water bestaat de toner grotendeels uit humectants (huidbevochtigende ingrediënten) zoals glycerine en sorbitol. Deze ingrediënten hydrateren de huid door water aan te trekken en op de huid vast te houden. De eerste vijf ingrediënten in de Balancing Softener zijn allemaal hydraterende ingrediënten. 

De rest van de toner bestaat grotendeels uit conserveermiddelen en ingrediënten die de pH-waarde van de toner in balans houden. Tot slot zitten er ook een aantal anti-oxidanten in de toner, zoals: 
- Pioenroos wortel extract, dat in kleine hoeveelheden zoals in deze toner als anti-oxidant werkt en de huid versterkt. In grotere hoeveelheden kan het pigmentatie in de huid tegengaan.
- Moederplant extract, een van oorsprong Japanse bloem die de huid verzacht en verzorgt. Dit plantenextract wordt echt weinig in (westerse) skincare gebruikt en is niet goed onderzocht. 
- Rozemarijn extract, dat in kleine hoeveelheden zoals in deze toner als anti-oxidant werkt. In grotere hoeveelheden kan het de huid irriteren, maar dit hangt af van hoe gevoelig je huid voor dit extract is. 

Als laatste op de ingrediëntenlijst staan parfum en kleurstoffen, maar omdat dit zo laag op de lijst staat denk ik dat het om vrij kleine hoeveelheden gaat. Als ik de toner ruik, ruik ik wel een sterke (bloemachtige) geur, dus mocht jouw huid geen parfum verdragen is deze toner waarschijnlijk geen goede optie. 

Mijn mening & ervaring
Hoewel de Balancer Softener in een sprayfles is verpakt, is het niet de bedoeling dat je de toner over je gezicht sprayt zoals bij een face mist, maar moet je de toner op een watje aanbrengen en hem over je gezicht halen. Dit vind ik persoonlijk ook de fijnste manier om een toner te gebruiken. 

Ik heb de toner in de eerste instantie samen met andere producten van de Pureness lijn gebruikt van Shiseido, maar omdat de andere producten mij niet zo goed bevielen en mijn huid vrij onzuiver werd ben ik met al mijn Shiseido producten gestopt. Op dat moment vond ik de toner wel fijn, maar had ik het idee dat mijn huid effectievere producten nodig had. 

Inmiddels is het misschien al 8 - 10 maanden geleden dat ik deze toner heb gekocht, en ben ik 4 flessen van mijn favoriete MAC Lightful toner verder. Omdat de MAC Lightful toner € 31,- kost en ze (bij mij) ontzettend snel opgaan besloot ik op zoek te gaan naar een goedkoper alternatief. Deze toner is technisch gezien maar een paar euro goedkoper, maar had ik nog liggen en daarom besloot ik hem opnieuw te gebruiken tot ik een ander alternatief kan vinden. 

Om eerlijk te zijn was ik helemaal vergeten hoe fijn ik deze toner vind. De toner ruikt naar mijn mening heel lekker, en is heel zacht voor de huid. Als ik hem over mijn huid haal komen er wel dode huidcellen mee, maar minder in vergelijking met de MAC Lightful toner. Mijn huid voelt zacht en gehydrateerd aan, totaal niet trekkerig. De toner is snel op mijn huid ingetrokken, en ik zou in principe niet per se een crème hoeven te gebruiken met mijn vette huid. Ik vind dat echter persoonlijk wel fijn, dus gebruik ik altijd een dag- of nachtcrème na deze toner. 

De toner doet echter niet bijzonder veel voor mijn huid. Ik denk dat Shiseido inderdaad een toner heeft gecreëerd die de huid in balans houdt - hij maakt mijn huid niet vet of droog, maar precies goed - maar ik heb niet het idee dat mijn huid vooruit is gegaan sinds ik deze toner weer gebruik. Mijn huid is ook zeker niet achteruit gegaan, en deze toner veroorzaakt dus geen onzuiverheden bij mij, maar ik gebruik liever een toner waarbij ik het gevoel heb dat mijn huid verbeterd. 

Hoewel deze toner op mijn huid hydraterend aanvoelt, denk ik niet dat hij de droge huid ook genoeg zou hydrateren. Ik zou hem dus vooral de gecombineerde tot vette huid aanraden, en daarbij de huid die bijvoorbeeld op de T-zone vetter is dan op de wangen, zodat de toner daadwerkelijk de huid in balans kan brengen. Mocht je op zoek zijn naar een toner zonder alcohol die makkelijk verkrijgbaar is, is deze toner ook een goede, maar wellicht dure, optie. Verwacht alleen geen wonderen, want daar is deze toner niet voor gemaakt. 

Meer informatie?

Ingredienten
Water, Dipropylene Glycol, Butylene Glycol, Glycerin, Palo Azul Wood Extract, Xylitol, PPG-13 Decyltetradeceth-24, Sodium Citrate, Sodium Hexametaphosphate, Citric Acid, Dimorpholinopyridazinone, Magnesium Chloride, Peony Root Extract, Saxifraga Sarmentosa Extract, Rosemary Extract, Calcium Chloride, Phenoxyethanol, Methylparaben, Benzoic Acid, Fragrance, Yellow 5, Green 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten